Nov 13, 2009

Kisah Abil dan Kim Peek

Sehingga hari ni, sudah 4 hari berturut-turut rutin tandas Abil terganggu. Aduhhh...pening kepala. Nampaknya , "Fear Factor" musim baru dah bermula.haha 


Ayah saya selalu pesan, jaga anak-anak kena ikhlas...tak boleh ungkit-ungkit atau keluar sebarang kata-kata keluhan yang negatif....Tuhan saja nak test, nak tengok sejauh mana mak ayah boleh bertahan.

Saya agak risau, bagaimana di sekolah nanti? Kalau berterusan macam ni, takut cikgu-cikgu tak mampu bertahan. Berdepan dengan masalah rutin tandas bukan perkara kecil. Nampaknya, kena buat sesi 'hati ke hati'.


Saya teringat dulu, masa Abil baru-baru masuk ke Tadika Montessori, Abil yang sangat suka panjat tangga.Risaukan keselamatan Abil, cikgu tadika minta saya nasihatkan Abil di rumah. Saya pun buatlah sesi 'hati ke hati' dengan Abil...di dalam kereta, sebelum tidur, selepas mandi.....saya 'slow talk' baik-baik, tunjuk gambar tangga, terangkan apa yang akan berlaku kalau Abil jatuh dan sebagainya. Alhamdulillah, berkesan juga taktik saya walaupun semasa bercakap dengan Abil, dia cuma mendiamkan diri..untuk hari-hari yang berikutnya, Abil berhenti sekejap bermain tangga di sekolah.

2005


Ok....sambungan kisah Kim Peek, seorang "autistic savant" yang kini telah pun berumur 58 tahun. Nickname-nya adalah 'Kimputer', kerana kekuatan memori dan daya hafalan-nya yang sangat tinggi (photographic memory). Dilahirkan dengan saiz kepala yang agak besar dari saiz normal atau istilah sainsnya 'encephalocele'. Saiz kepala yang agak besar sangat sinonim dengan ciri-ciri anak istimewa sewaktu mereka di peringkat bayi dan kanak-kanak. Tapi, ini tak bermakna, mereka yang dilahirkan berkepala besar akan mempunyai sebarang kecacatan apabila meningkat dewasa. Kebetulan, Abil juga mempunyai saiz kepala yang agak besar (melebihi saiz 'average') rakan-rakan sebaya-nya waktu berumur 2-3 tahun.

Walaupun mempunyai sedikit 'defect' di bahagian otaknya, Kim Peek BUKAN seorang terencat akal (retarded). Umumnya, terdapat peratusan kanak-kanak autistik yang juga terencat akal TETAPI individu autistik tidak semestinya juga mempunyai terencat akal, sekaligus individu terencat akal juga tidak semestinya seorang autistik.

Menurut ayahnya, Fran Peek, Kim berupaya menghafal semua buku-buku yang dibacanya semasa umurnya baru berusia 16-20 bulan. Sememangnya Kim Peek seorang 'genius' yang istimewa. Tetapi, Kim hanya pandai berjalan apabila umurnya mencecah 4 tahun. Beliau sangat obses dengan nombor dan arithmetik, serta sangat suka membaca dan menghafal nombor-nombor telefon di dalam direktori telefon. Kim juga sangat gemar mengira jumlah angka-angka pada plet kenderaan. Tanpa bantuan kalkulator, Kim bekerja menyediakan helaian-helaian penyata gaji pekerja.

Kini, Kim dan sedang bercuti bagi membolehkan beliau dan ayahnya aktif melakukan kerja-kerja amal udan ceramah-ceramah motivasi ntuk komuniti kurang upaya di US dan Kanada.




~Dari YouTube

Dokumentari ringkas tentang Kim Peek, The Real Rain Man.



"Recognizing and respecting differences in others, and treating everyone like you want them to treat you, will help make our world a better place for everyone. Care...be your best. You don't have to be handicapped to be different. Everyone is different!" - Kim Peek.


2 comments:

Along said...

Salam Sheeda, aku tau kesabaran ko tahap dewa.... Hehehhe... Semoga bertambah sabar.. Amin

Syahida said...

salam Long, berjaya jugak post komen nmpaknya...mana de tahap dewa...tgh blaja control anger ni..haha..anyways, keep posting ur comment...mekasih kembali! :D