Nov 25, 2009

Oh! Carly


imej google
Ok. Saya nak kongsikan serba sedikit tentang seorang remaja autisme, Carly Fleischmann.
Uniknya tentang Carly ialah, beliau berjaya mengatasi kekurangannya berkomunikasi dengan cara menaip di komputer. Kalau dulu beliau harus dibantu untuk menaip, kini dia mahir menaip sendiri malah menggunakan kemahiran ini untuk mengekspresi diri. Melalui website http://carlysvoice.com, anda boleh baca sendiri coretan-coretan Carly. Tulisan-tulisannya sangat lancar, langsung tak menggambarkan dirinya yang sebenar.

Macam-macam soalan telah ditanyakan kepada Carly, kebanyakannya daripada mereka yang ada pertalian dengan individu autistik. Bak kata Carly, "If a horse is sick, you don’t ask a fish what’s wrong with the horse. You go right to the horse’s mouth." Jadi, kelebihan Carly ini sebenarnya memberi peluang kepada semua untuk mengetahui tentang perasaan sebenar apabila dilahirkan dengan autisme dan apa sebenarnya yang dilalui oleh mereka disebalik perlakuan-perlakuan serta tabiat mereka yang sangat 'berbeza'.


Paling menyentuh perasaan apabila Carly memberitahu tentang perasaan sedihnya apabila golongan autistik sering dilabel dan dipandang rendah seolah-olah mereka ini tidak berupaya memberi sebarang sumbangan dan idea. Beliau juga kesal apabila ramai yang memberi komen negatif di hadapan anak-anak autistik, dengan sangkaan bahawa anak-anak ini tidak tahu apa-apa. Sedangkan, anak-anak ini faham semuanya walaupun wajah mereka seringkali 'blur', walaupun mereka tidak boleh berkata-kata. "We all have feelings even if we don’t often show it at times."-Carly


imej google
Bila diimbas kembali, sebenarnya banyak tanda-tanda yang menunjukkan Abil sebenarnya peka dengan apa yang berlaku disekelilingnya walaupun nampak seperti dia berada dalam 'dunia'nya sendiri. Saya masih ingat waktu saya berdiskusi dengan Mrs.Kanthan di Lumos dahulu, adakalanya saya lihat Abil tersenyum-senyum dan tersengih-sengih, seolah-olah Abil faham akan topik perbincangan kami.  Sememangnya kami sedang berbual tentangnya. Terus saja Mrs. Kanthan menyedari, lantas berkata, "See....he's smiling all over. He knows that we are talking bout him..."


Saya juga ingat sewaktu Aidilfitri yang lalu, saya terpaksa meninggalkan Abil bersama TukMi dan suami di rumah selepas maghrib untuk pergi ke open house ustazah kak Dina.Saya bawa kakak dan adik Zarif sahaja.Sempat saya beritahu Abil dan berpesan supaya jadi good boy sementara kami keluar. Sampai saja di rumah, terus saya cari Abil. Bila dengar saja suara saya memanggil, terus Abil hentam pintu bilik. "Marah kerana ditinggalkan agaknya..." bisik hati saya. 



dari google
Menyelami tulisan-tulisan Carly juga membuatkan saya sedar bahawa semua 'kenakalan' Abil bukanlah disengajakan, tetapi didorong oleh masalah organ sensori dan juga ketidakupayaan Abil untuk mengawal diri daripada berterusan melakukan perlakuan-perlakuan tersebut. Tantrum yang berlebihan pula kerana Abil cuba mengekspresi kehendak serta saya pula gagal memahami.


Sejujurnya, saya boleh terima jika orang kata anak saya luar biasa, tapi saya tak suka bila orang kata "anak akak ni ok ker??" ...excuse me! anak saya tak gila. Rasa nak menjerit pun ada. Itulah respons cik jurugambar masa saya bawa Abil untuk mengambil gambar passport di kedai gambar. Berpeluh-peluh saya cuba bantu Abil beri 'eye contact' pada kamera. Tak henti-henti saya pesan pada cik jurukamera supaya cepat-cepat snap apabila matanya fokus pada lensa. Mujurla Abil berjaya juga selepas lebih kurang 30 snap diambil tanpa henti.Fuhh..

Berbalik kisah Carly, beliau amat suka sekali bercampur dengan mereka yang normal. Pengalaman bersama individu normal sangat menarik dan membuka mindanya kepada banyak perkara. Bagaimanapun, individu normal sering salah faham tentang autisme dan selalu menuduh dan bertanyakan yang bukan-bukan. Beliau juga hairan, mengapa di sekolah, autistik dan normal perlu diasingkan? Baginya, tinggi atau rendahnya IQ bukan ukuran, yang penting peluang dan pendedahan sama rata diberikan. Jadi, yang di 'belakang' boleh maju ke depan. Manakala, yang di 'depan' tak semestinya sudah cukup ilmu dan pengalaman, masih banyak yang mereka boleh 'belajar' dari yang dibelakang.


Sesungguhnya Carly adalah satu inspirasi. Non-verbal bukan penamat kepada sebarang komunikasi. Mereka tidak bisu, malah keupayaan audio mereka juga baik, tapi mereka tidak mampu. Ada yang menggunakan sign language, ada yang menggunakan kad-kad bergambar, ada pula yang boleh berkata-kata, tapi hanya sepatah dua. Yang pandai bercakap pula, belum tentu boleh berbual secara dua hala. Ada pula seperti Carly, yang menggunakan tulisan untuk meyampaikan buah fikiran. Yang 'berbeza' dari kita, janganlah dipandang serong. Kurangkan simpati, lebihkan dorongan. Begitulah uniknya ciptaan Tuhan.Pelbagai bentuk, gaya dan rupa. Subhanallah.


If Albert Einstein was around in this century, fifty out of a hundred doctors say he would be diagnosed with learning disabilities and Attention Deficit Disorder. The other fifty say he would have been on the autism spectrum. When Albert went to school, he was in a one classroom school house and was given a chance to learn. - Carly Fleischmann



4 comments:

norhamimah said...

another GREATTTT entry...rase nak nangis waktu baca tadi!!keep it up :))

Syahida said...

thank u...i guess it's great coz it's written straight from the heart *echeh!*

Anonymous said...

+ Berat betul cabaran ko kan.... +

mina said...

Salam Syida,

Selamat Hari Raya Aidiladha. Sampaikan salam makcik sekeluarga kepada Haji Romli sekeluarga. Thanks..