Nov 6, 2009

Abil si Burung hantu


Fuhh penatnya hari ni.

Rasa agak letih lepas berbuka tadi. Alhamdulillah, kenyang perut berbuka dengan air tangan suami. Kebetulan hujan sepanjang hari ni .Perjalanan pulang dari ambil Abil di sekolah saja dah makan masa 2 jam sebab traffic jam. Perjalanan biasa cuma lebih kurang 20 minit. Entah kenapa hari ni rasa lapar berpuasa agak luar biasa. Kesian Abil, terpaksa menahan lapar masa terperangkap atas jalan. Sampai di rumah, terus saja saya suapkan makan . Masa tu jam dah hampir 5 petang.Encik suami pula terus saja siapkan lasagna-nya sebelum bergegas keluar untuk ambil kakak di sekolah lebih kurang pukul 6 tadi.

Sudah 6 hari saya membayar hutang puasa. 3 hari lagi untuk 'dibayar'. Azam saya tahun ni, nak bayar hutang dengan Allah ni secepat mungkin. Dah tak mahu jadi macam tahun-tahun lepas. Dah hampir sangat Ramadhan yang seterusnya, baru terkial-kial nak bayar hutang puasa. 

FYI, pukul 3 pagi semalam, Abil dah bangun tidur. Simptom 'burung hantu' hehe. Ini senario biasa bagi Abil. Corak tidur yg tak sekata dan terganggu memang fenomena biasa di kalangan kanak-kanak autistik. Biasanya saya dan suami akan suruh Abil tidur kembali. Jarang sekali dia lena semula. Biasanya saya dan suami akan 'paksa' Abil tidur semula atau sekurang-kurangnya berbaring di atas katil. Tapi, sebaik saja kami terlena, mesti Abil sambung balik aktivitinya. Secara purata, Abil akan bangun awal pagi sekali atau 2 kali seminggu. Lebih kerap lagi kalau diet-nya tak dijaga, mungkin banyak makan donut, coklat, aiskrim, sosej atau lain-lain makanan segera.

Kes Abil mungkin tak begitu kronik. Saya dan encik suami selalu cuba untuk 'mematikan' tabiat abnormal ni. Seboleh mungkin, permintaan untuk main atau pasang lampu bilik kami abaikan. Dulu, rajin juga saya ajar Abil bersenam waktu siang. Setiap hari, saya pastikan Abil buat aktiviti fizikal yang memenatkan, samada kayuh basikal atau skuter; atau bersenamrobik dengan adik dan kakak. Selalu juga saya lompatkan Abil atas bola besar-nya atau minta Abil merangkak dalam rumah sambil main kejar-kejar. Paling kurang pun, saya akan hayun-hayunkan Abil macam bergayut di 'monkey bar' cuma bezanya sayalah yang akan jadi tiang 'monkey-bar'nya.

Tapi kebelakangan ini,dah jarang sangat saya lakukan rutin-rutin ini, sibuk dengan komitmen kelas tuisyen. Susah juga bila terlalu komited nak mengajar anak-anak tuisyen hingga terpaksa 'curi' masa anak-anak sendiri. Saat ini, kelas-kelas tuisyen saya 'dibekukan' sementara tunggu cuti semester akhir bermula. Dalam masa 2 minggu dari sekarang, kelas-kelas masa cuti akan berjalan atas permintaan ibu ayah yang prihatin. Berita baiknya, jadual kelas masa cuti taklah sesibuk biasa.

Ok.Katil dah memanggil-manggil. Wassalam :)


"Ibubapa seringkali memusuhi atau membunuh langsung kesusahan daripada hidup. Ini hanya akan mewariskan penyakit kepada anak-anak. Kesusahan adalah guru sebenar yang menjadikan kita manusia yang sedar. Kesusahan memberikan kita pelajaran. Kesusahan memanusiakan kita. Didik anak-anak membatasi kemahuan dan keinginan. Belajarlah mengutamakan apa yang perlu..."



Selamat malam!


3 comments:

norhamimah said...

nampaknye ader beberape quote dari makcik Meem...kene charge ni!!hahaha :D
another great entry...tak sabar nak baca sambungannye.. :))

Syahida said...

hahaha...saja buat umpan...kalo tak nanti ko x bc :D

norhamimah said...

huiyy..ader plak kate camtu...takde umpan pon, aku masuk perangkap gak...aku kan peminat no 1 ko..hahahaha :D