Nov 29, 2009

Pesta Buku Popular 2011

imej google
Hari ni, saya rasa tak sedap badan. Mengantuk sepanjang hari. Hari Ahad yang ceria di sebelah pagi, tetapi bertukar muram menjelang petang. Semuanya berjalan lancar dengan juadah sarapan istimewa, air tangan mak dan ayah mertua saya. Laksa Johor dan Nasi Serai yang sangat sedap! Selepas saya siap 2 round men-dobi dan kenit-kenit sekalian selesai disuap makan pagi, kami ke pameran buku Popular di Danga City Mall, JB.



Tiba di sana, jam sudah hampir 12 tengahari. Orang ramai sudah mula berpusu-pusu memasuki ruang pameran tapi tidaklah sesesak yang saya jangkakan. Mungkin kerana ruang dewan yang agak luas dan selesa, suasana orang yang agak ramai pun hampir tak terasa. TukMi terus menuju ke kawasan buku-buku resepi untuk memenuhi pesanan TukAyah. Menu-menu lama di Harom Kasturi boleh diperbaharui dan di-inovasi dengan himpunan resepi-resepi baru.


imej google
Saya dan kak Dina pula ke ruangan buku-buku untuk kanak-kanak 'dewasa' atau 'pra-remaja'. Anak saya ni dah mula berjinak-jinak dengan novel. Dah tak mahu lagi buku-buku cerita bergambar kanak-kanak ribena atau kisah Sang Kancil, cerita-cerita dongeng dan yang sewaktu dengannya. Akhirnya kak Dina memilih novel ringan "Sayalah Puteri Raja" karya Aizam Aiman dan beberapa buku Arts & Craft. "Adik nak buku Ben10!" jerit adik pula dengan slang pelat-nya.


imej google
Suami dan Abil pula ke ruangan lain. Kami bertemu semula di kawasan buku-buku kanak-kanak pra-sekolah. Adik Zarif pun dengan terujanya terus pilih buku. Saya ambil 1 lagi set buku yang serupa tapi tak sama dengan buku adik untuk bacaan Abil. Untuk saya, 2 buah buku menjadi pilihan "Buat Duit dengan Blog" dan "Buat Duit dengan Tuisyen", masing-masing hasil tulisan Yazid Yahaya dan Osman Affan.


imej google

Pulang saja ke rumah, saya terus mulakan membaca. Tak sampai 10 mukasurat, dah separuh terlena.haha memang pantang letak bantal bawah kepala. Saya cancel niat membaca, terus suap anak-anak makan tengahari . Selesai menyuap, saya sambung baca lagi....rupa-rupanya saudara Osman Affan adalah senior saya semasa belajar A-Level di Kolej PPP/UiTM, Shah Alam. 

Sambil-sambil lepak baca buku, suami ambil-alih tugas layan anak-anak. Gelak ketawa Abil bermain kejar-kejar dengan Ayah sementara adik Zarif menyibuk di celah-celah. Kak Dina pula leka dengan kerja-tangannya. "Ayah kejar!Ayah kejar!", jerit Abil. Sesekali dia berkata, "Laju!laju!" dengan harapan ayahnya yang yang dah letih akan terus mengejarnya. Dialog-dialog yang cukup ringkas dan pendek tapi cukup membanggakan saya. Puas main kejar-kejar, encik suami keluar sebentar membeli syampu kereta.

Tiba-tiba, Abil muntah-muntah selepas minum air. Kali pertama muntah, saya sangkakan mungkin tersedak kerana terlalu gelojoh. Masuk kali kedua, saya rasa ada sesuatu yang tak kena. Abil muntah lagi buat kali ketiga ketika bermain di luar sambil-sambil memerhatikan ayah cuci keretanya. Terus saya ajak encik suami ke klinik selepas maghrib. Malangnya, dua tiga buah klinik berdekatan tutup semuanya. Akhirnya kami singgah farmasi untuk beli garam ORS, untuk elakkan dehidrasi.

Sehingga saat ini, sudah lebih 10 kali Abil muntah. Semasa maghrib tadi, suhu badan agak tinggi. Alhamdulillah, selepas buat sponging pada Abil, temperature-nya sudah kembali normal. Mujurlah saya simpan thermometer di rumah, dapatlah pantau suhu anak-anak dengan tepat setiap kali anak-anak tak sihat. Setakat ni, Abil hanya muntah-muntah dan tiada cirit birit. Yang susahnya, Abil langsung tak mahu makan bubur dan minum air garam ORS. Dia agak trauma kerana setiap kali minum air, mesti semuanya keluar semula. Kesian tengok Abil muntah-muntah hingga keluar air mata.

Ini semua aftermath acara sukaria 2 hari lepas. Memang begitulah kebiasaannya. Lepas program bercuti, anak-anak cukup senang jatuh sakit. Kadang-kadang berjangkit-jangkit. Mungkin kerana banyak makan makanan rapu, waktu makan dan tidur tidak menentu, ke sebab banyak tertelan air semasa mandi manda? Saya pun tak pasti.

Esok saya terpaksa 'cuti'kan Abil dan ke klinik berjumpa doktor. Sementara itu, saya sendiri kena tambah stamina dan ambil zat besi supaya lebih segar, sihat dan berseri-seri. hehe


Health is like money, we never have a true idea of its value
until we lose it.
~Josh Billings

2 comments:

mina said...

Salam Syida..

Dah beli buku?. Seronokkan. Makcik nak gi lagi hari ni.

Kesian Abil muntah-muntah. Tapi mama dia dah pro mcm doktor. So..no problem. Aset yang paling berharga adalah kesihatan.

Syahida said...

Salam Makcik, mmg best la pameran buku tuh!rasa cam nak pegi lagi!hehe
Alhamdulillah,muntah dah takde sejak pagi ni tapi Abil masih belum nak makan minum seperti biasa..