Dec 20, 2009

Jom Riadah!


Ok.Bercakap pasal riadah ni, semalam saya baca satu artikel menarik di autism.about.com. yang menyebut tentang jenis-jenis sukan yang sesuai untuk kanak-kanak autistik. Menurut penulisnya Lisa Jo Rudy, sukan yang sesuai adalah Individual sports seperti renang, menunggang kuda, acara trek, bowling, menunggang basikal, hiking, memancing dan seni mempertahankan diri (martial arts).

Sukan-sukan ini sesuai kerana ianya tak memerlukan banyak komunikasi di antara pemain-pemainnya, nama pun individual sports kan? Sesetengah aktiviti, seperti menunggang kuda mempunyai manfaat lain seperti kesan theraupatic ke atas penunggangnya. Secara amnya, menunggang kuda memberi kesan yang baik kepada koordinasi otot-otot dan tubuh. Individu autistik juga dikatakan lebih mudah 'memahami' haiwan berbanding manusia.hahaha...Manusia ni sememangnya sangat kompleks dan sukar difahami.





Kalau tak silap saya, di kelas Pendidikan Khas Sekolah Putrajaya, murid-murid istimewanya diberikan 'terapi' menunggang kuda. Wah! bertuahnya. Kos untuk sukan berkuda agak tinggi. Kalau berpeluang, memang rezeki.


Menunggang basikal mungkin sukan yang lebih ekonomi. Abil sendiri sudah pandai berbasikal, tapi masih dengan roda kecil di belakang. Ambil masa juga untuk Abil mahir berbasikal. Masalah balancing adalah cabaran utamanya. Anak istimewa mempunyai sedikit kesukaran dalam menyeimbangkan badan mereka. Bagaimanapun, setelah dilatih dan dilepaskan berbasikal selalu, kini Abil dah mahir pegang handle sendiri. Lepas ni mungkin boleh practise dua tayar pula.

Bowling pula sesuai kerana ciri-ciri repetitive-nya. Baling bola 2 kali, kemudian duduk dan tunggu giliran sekali lagi. Dah lama tak main bowling. Masa belajar dulu, selalu saya dan suami main bowling sama-sama. Rasanya, kali terakhir main bowling ialah tahun lepas, dengan adik beradik saya.

Saya selalu membayangkan Abil beraksi dalam acara trek. Lari pecut mungkin? Ataupun lompat jauh. Kalau berlari, Abil memang pecut tak hingat! cuma mungkin nak kena train untuk mula berlari di garis permulaan dan brek di garisan penamat...hehe. Saya juga pernah tengok Abil melompat macam atlet acara lompat jauh....agaknya ni pewaris jaguh lompat jauh encik suami saya ni!

Renang?Kalau dihantar ke swimming class mungkin juga bisa jadi champion...hehe.Tapi buat masa ini, masih belum jumpa instructor yang faham dan boleh tackle Abil. Setakat ni, kelecaq-kelecaq main air (bak kata Makcik Meem), boleh la...

Lain-lain sports; hiking, memancing dan martial arts belum pernah Abil libatkan diri. Mungkin juga Abil ada potensi tapi ini saya tak pasti, kena tunggu dan lihat. Apa-apa pun, saya rasa sukan adalah aktiviti yang baik untuk semua golongan, tak kira tua atau muda, normal mahupun istimewa. Bagi anak-anak autistik sendiri, sekalipun jenis sukan yang sesuai untuk mereka adalah individual sports, mereka sebenarnya berlatih untuk berkomunikasi dan bersosial dengan dunia luar secara automatik apabila mereka bersukan, betul tak?


Just play. Have fun. Enjoy the game. ~ Michael Jordan


5 comments:

norhamimah said...

akak..quote ko ader salah sikit...its "kelecak2 main AYAQ" hahaha :D

Syahida said...

yup...aku tau,da publish baru sedar..malas nak btolkan. "kelecak2 main ayaq"!!!hehehe
ok la tu, silap sket..kalo x, hambar ruangan komen aku ;-P

SitiNur said...

Syida,
Hubby aku Professional Kite Flyer. Memang ke Pasir Gudang setiap tahun kalau kami ada di Malaysia. Lain kali kalau dia main lagi layang2 kat Johor, aku nak ikut.. nak tidur umah kau, boleh? :p

Syahida said...

bole2x..InsyaAllah.ada jer bilik kosong :-)

aneifz said...

sape blh tlg sy bg mklumat ttg tjuk sport for fun...jenis2 sukn n tujuan sukn itu...harap sgt..tq..emailkn kpd aneifz@yahoo.com.