Mar 29, 2010

Abil dan Kamus



Satu sikap Abil yang saya sangat suka ialah minatnya pada BUKU. Sebenarnya, ketiga-tiga anak-anak saya sukakan buku. Alhamdulillah. Orang putih kata, 'Lead by Example'. Jadi, kalau ibubapa mahu anak-anak mereka MINAT membaca, kenalah ibubapa sendiri rajin membaca juga, kan??

Berbalik pada kisah Abil, sejak saya simpan siri ensiklopedia-nya , Abil suka menatap kamus dan majalah-majalah saya. Kamus Oxford (bahasa inggeris) tanpa gambar.

Apa yang dia buat dengan kamus tu? Dia akan bulat-bulatkan perkataan-perkataan yang dia berkenan dan kadang-kadang dia tulis abjad-abjad pada mukasurat-mukasurat nya. Saya benarkan Abil conteng kamus?? Yes, sebab saya tahu Abil sangat selesa dengan kamus tu dan setiap kali membelek kamus tu, pastinya ada perkataan-perkataan yang 'diserap' ke dalam peti memorinya.

The word 'impossible' is NOT in my dictionary.
~ Napoleon Bonaparte





5 comments:

Sitisifir10 said...

Wah...macik pun xsuka nk hadap kamus Abil...tabik sama Abil

maya amir said...

wahh..baguslaa abil..keep it up dear:)

Syahida said...

salam pija & maya,

Abil ni 'spesis' luar biasa..tu yg suka 'baca' kamus tuh...hehe

insyAllah jadik professor kot :D

Lenny said...

hebatnyer abilll...

baper umur abil nie kak syida?

Syahida said...

Lenny, Abil is 7...hebat kan??hehe