Apr 28, 2010

Bila Abil 'kenal' komputer

Dua hari Abil dan Zarif tak sekolah. Saya 'cuti'kan sebab batuk masih belum sembuh. Alhamdulillah, hari ni Abil dah ke sekolah semula walaupun masih ada saki-baki batuk. Adik Zarif pun akan ke sekolah tengahari ni, semalam beria-ia dia berjanji dengan saya.

Dua hari di rumah, apa aktiviti Abil dan Zarif?

Jom tengok!


Sebelum ni, Abil tak pernah tahu dan tak pernah minat dengan komputer/laptop. Setakat laptop mainan tu ada la. Saya pernah cuba ajarnya menggunakan mouse, tapi tak berjaya. Abil hanya mahu scroll atas dan bawah saja.

Semalam, percubaan saya untuk ajar Abil menggunakan mouse berjaya, melalui website ini 4coloring . Ia hanyalah website biasa, aktiviti mewarna secara online untuk kanak-kanak. Banyak lagi site yang canggih dan lebih menarik. Sengaja saya mulakan dengan yang simple dan mudah dulu.

10-15 minit pertama, Abil nampak stres setiap kali dia gagal menekan mouse pada bahagian pada gambar yang dikehendaki. Saya harus duduk bersamanya untuk pastikan dia boleh buat dengan tenang.

Perlahan-lahan saya tengok Abil makin cekap memilih warna-warna dan sudah boleh mengawal jejarinya pada mouse dengan baik. Misi tercapai. Lepas ni, boleh perkenalkan Abil pada game interaktif yang lebih mencabar dan bermanfaat.


Bila Abil pandai menggunakan komputer, banyak faedahnya.

+ Abil boleh cuba aktiviti baru menggunakan komputer. Saya kasihan juga tengok Abil yang sakan menulis setiap hari. Lama-kelamaan pasti bosan.

+ Komputer boleh bantu Abil untuk belajar fokus dan duduk diam. Dengan game mewarna ni, dia boleh duduk sehingga hampir sejam. Itupun saya terpaksa berhentikan sebab tak mahu dia menatap komputer terlalu lama.


Hasil kerja Abil dan Zarif di komputer.




6 comments:

maya amir said...

pandailaa die layan komputer.. yup, encourage him more & more:)

keen said...

depa sumer ni dok main laptop yg 1 tu je ke?? kan ade pc kat umh tu..anyway, thumb up 4 abil!

Syahida said...

maya->abil baru nk pndai,adik da pro dah,takpelah..slow n steady wins the race hehe

Syahida said...

keen->mmg pakai desktop pun.laptop tu pkai skjp je,ab iw punya..harta larangan sbnrnya..so,kitorg selalunya berebut2 nak pulun laptop ;p

ja amran said...

suka nya bila anak2 acquire skill baru. aku suka cara dia pilih kaler...wpun kulit org tu macam manggis tapi manis ehehhe...

kreatif.it is good that he is able to express himself, kan.

Syahida said...

MekJa->memang GUMBIRA bila anak2 progress...especially Abil.For a special child like him, every little progress counts.
haha...yelah, dah macam manggis plak rupa manusia berdua tu...creative indeed! ;P