Jun 8, 2010

Gotong-royong di dapur (episod 5)

Kebelakangan ni, Abil sangat suka berkepit dengan saya. Kalau saya duduk di depan PC, ditariknya saya ke katil untuk duduk/baring dengannya.Kadang-kadang dia off monitor saya. Pantang juga tengok saya pegang buku sambil-sambil santai dengannya, pasti diambilnya buku dan dibuangnya. Bila saya duduk di meja untuk buat tugasan tuisyen, dia akan tarik lengan saya dan tutup buku-buku saya. Di dalam rumah pula , Abil sentiasa mengekori saya di belakang.

Biasanya, saya ambil kesempatan untuk melatih Abil membuat kerja-kerja rumah yang mudah. Contohnya; mengangkat plastik sampah ke luar rumah, mengangkut bakul kain baju untuk disidai di luar, memberus dan menyapu kapur kasut sekolah atau membilas pinggan mangkuk. Sebelum ini, saya hanya biarkan Abil menonton saja. Tapi sekarang, saya rasa Abil sudah boleh mula membantu.


Antara aksi-aksinya..

Alhamdulillah.
Abil tolong kakak goreng telur,
tolong ceduk beras, tolong kopek buah epal :-)
10 markah! yeay!



3 comments:

keen said...

takut lak tgk aksi goreng telur tu..huhu n apple tu cantek x abil kopek kulit nyer? tepek aa hasil die..

Syahida said...

dont worry, he is under strict and close supervision. most of the time, aku pegang tangan dia/periuk/peeler tu kecuali time aku snap gambar la kan...hasil kopek epal??dah selamat kna baham..hehe

akhsanur hajjar said...

waaa...
abil dh teror...
10 marks...