Jun 21, 2010

Kisah MakTuk dan kuncu-kuncunya III

Cuti sekolah dah pun berakhirnya secara rasminya semalam...secara tak rasminya, Jumaat lepas selepas kami bertolak balik ke JB. Fatin, Adieb dan Umar ('askar-askar' PakLong) pun balik ke rumah mereka selepas 1 malam 'ber-orientasi' dengan hobbit-hobbit mama.

Bagaimanapun, kisah MakTuk dan kuncu-kuncunya bersambung lagi.....adegan 'bersama chef MakTuk' di dapur. ok, layan gambar dulu.....


Tukang potong kacang buncis
Asisstant chef yang sorang ni dah boleh pegang pisau..hehe

Jangan risau ye! bukan tumbuk sambal....
Si kenit ni tengah lumatkan nasi dengan baki sambal yang tertinggal dalam lesung

Abil sebenarnya tengah capai sudip untuk kacau lauk

Kak Dina tolong lumur ikan dengan garam kunyit


Kak Dina, Abil dan Zarif memang seronok sangat dapat tolong di dapur, walaupun setakat untuk 5-10 minit. Kalau kat rumah, jarang dapat peluang macam ni sebab mama-nya jarang ke dapur...hehehe *kantoi*. Latihan yang bagus, terutamanya untuk Abil. Sekarang ni, bila masuk ke dapur je, terus Abil menuju ke periuk/kuali yang tengah dimasak untuk tolong pegang senduk (isk..isk...bahaya la pulak). Memang kena letak under supervision setiap saat. Tak pun, dia menuju ke sink, tolong bilas pinggan mangkuk sambil-sambil main air (tujuan utama).

Terima Kasih MakTuk, sudi layan hobbit-hobbit di dapur.*clap clap clap*

3 comments:

keen said...

pasni ko kena ajar kak dina pegang ikan tu pkai tgn kanan..gaya cam org kidal lak makcik tu:)

Lenny said...

wah.. terernyer seme.. rajin di dapur erk..

Syahida said...

keen, kalo kidal pon apa salahnya...cucu maktok kan? ;p

len, sekali sekala rajin...praktis, praktis..praktis...nanti senang mama nya hehe