Aug 8, 2010

Sihat itu Nikmat

Gambar ihsan encik google

Awal minggu ni, adik Zarif demam. Lepas 3 hari, Alhamdulillah dah ok. Disambut pula oleh si abang. Abil nampak ok hari ni selepas 2 hari demam. Demam kali ni, tak ada batuk atau selsema. Selera makan pun ok.Cergas macam biasa. Cuma, nampak lemah sikit bila panas badan kembali setiap 4-5 jam.

Stok ubat demam (paracetamol kanak-kanak) memang sentiasa dalam simpanan. Saya biasanya 'tunggu dan lihat' setiap kali anak-anak demam. Tapi awas, jangan tunggu melebihi 2-3 hari kalau demam berlanjutan. Demam yang melebihi 3 hari biasanya adalah demam 'luar biasa'. Juga JANGAN tunggu jika anak kelihatan lemah, tak berselera makan, panas yang keterlaluan (lepas makan ubat pun, tak kebah atau suhu naik dengan begitu cepat, kurang 4 jam).


Tiga jenis demam yang ditakuti dan merisaukan saya,
No.1 Demam Denggi
No.2 Demam H1N1
No.3 Demam Leptospirosis (a.k.a kencing Tikus)

Nak cegah H1N1, kerap basuh tangan dengan bersih macam ni.


Nak tau lebih lanjut tentang H1N1, klik dan baca sini.

Demam denggi? lihat poster ini.
Sumber: Utusan Malaysia

Oh ya, katanya, sup ketam boleh bantu pesakit demam denggi pulih.
Nak resepi, klik sini.

Leptospirosis?
Ini tanda-tandanya; demam, sakit kepala, cirit birit, muntah, sakit perut, sakit otot, ruam, demam kuning, mata merah, batuk, air kencing kehitaman (macam teh pekat).

Info lanjut tentang penyakit ini, boleh tengok sini.
Yang penting, JAGA KEBERSIHAN, terutamanya kawasan penyediaan makanan (dapur).
Basuh(dengan teliti) semua peralatan memasak;
pisau, senduk, sudu garpu, papan pemotong, kawasan penyediaan
SEBELUM dan SELEPAS digunakan.
Masak dan panaskan makanan dengan sempurna.
Cuci buah-buahan dan sayur-sayuran dengan betul-betul bersih.
Jangan minum terus menerus daripada minuman dalam tin/botol, gunakan straw.

Time and Health are two precious assets that we don't recognise and appreciate until they have been depleted.
~ Denis Wetley

4 comments:

ieda said...

sekarang mmg musim demam..harusla sgt berhati2 dgn segala penyakit zaman sekarang ni.

Syahida said...

betul tu ieda, macam2 penyakit sekarang ni.kena berjaga-jaga sentiasa :-)

maya amir said...

kalau demam, satu keluarga mcm pass baton kan? sama laa dgn kami..

Syahida said...

maya, itula pasal...memang DUGAAN setiap kali sakit 'datang'