Feb 17, 2011

Saya dan secawan Neslo

Pic: google

Mukadimah di pagi hari, secawan Neslo. Panas. Tanpa susu. Sesudu gula organik. Ummphh!!


Hari Khamis. Sudah masuk 2 hari kak Dina dan adik Zarif MC. Batuk. Selsema. Agak teruk. Alhamdulillah, demam minima. Hanya pada waktu malam, tapi suhu masih di dalam kawalan. Antibiotik sudah dimulakan, kena habiskan (pesan doktor).


Seminggu dua ni, terasa 'liat' melakukan sesi terapi untuk Abil. Biasanya saya buat sesi bersamanya setiap Isnin, Rabu dan Jumaat. Sabtu dan Ahad, kalau tiada program bersama keluarga atau aktiviti-aktiviti lain. Inilah momentum yang ter-paling mampu setakat ini.Boleh saja nak bersesi setiap hari . Tapi, tugas menyediakan pengisiannya tak terkejar oleh saya. Abil cepat jemu. Jadi, membuat flash card , mencari gambar-gambar baru, memerah idea vasss untuk bermain dan belajar dengan seronok, fuhhh! Bukan senang.

Triangle of productivity
1.Knowledge 2.Action 3.Continuity


Daripada facebook Wardina Safiyyah, idola saya. No.1 Knowledge. Tanpa no.2 dan 3, knowledge tak kan ke mana. Itu yang sedang cuba saya lakukan.

"Do it with love" kata Intan( Andi Initiative). Saya sedang cuba yang terbaik, walaupun selalu diserang angin m.a.l.a.s. Orang kata, 'Istiqamah'. Membuat sesuatu secara berterusan, walaupun sedikit. InsyAllah akan tetap menampakkan kesan.

Dengan momentum yang sederhana, sempat juga saya melihat beberapa kemajuan oleh Abil. Contohnya, aktiviti sorting. Saya sudah mula memperkenalkan beberapa kategori padanya. Jenis-jenis haiwan, serangga, pakaian, makanan dan juga manusia. Kemahiran mengasingkan mengikut kategori-kategori ini masih belum sempurna tapi semakin baik. Bermula dengan zero, Abil kini hanya keliru dengan jenis-jenis haiwan dan serangga. Yang lain sudah boleh diasingkannya dengan baik.


Kawan-kawan,

Kakak-kakak, adik-adik, abang-abang, pakcik-makcik,

Doakan saya rajin. Saya selalu dengar orang kata 44x sebut, insyAllah makbul.

Nyahhhhhh kau, virus M.

Sekian, saya sambung entri minggu depan. Masa untuk memproduktifkan diri :)

15 comments:

Anonymous said...

+ Sheeda...
Aku doakan ko rajin.. rajin.. rajin.. rajin.. X 11 = 44 X dah.. Amin... + Along +

Syahida said...

hahahaha ko mmg BIJAK long...thanx! :D

shogun_na said...

Ina pun kena rajin...tapi tak sehebat kak syida....

Hopefully ammar pun boleh fokus mcm abg Abil...

Syahida said...

tak hebat pun ina oiii....struggle ni! Ammar pun boleh, insyAllah. try hntr dia ke kindy..pastu tgk macamana..

Azma said...

Smg dina & zariff cepat sembuh..

Nanti dah dapat penyakit RAJIN jangan lupa transfer kat saya ye.. :D

Syahida said...

Azma, rajin tu 'ubat'. dah jumpa penawar nanti, saya pas kat awak ye...hehe

Dila Si Mama Dzariff said...

Dila dah order mesin laminate dengan kak zara. nanti supplier hantar...lalalala...nak meniru kerajinan kak syida nih. Satu lagi, nak behave well...pastu nak mintak hadiah printer kaler ngan en nazri

Syahida said...

hahahaha...dila, mintak..jgn tak mintak! kita sama-sama jadi RAJIN, wokeh? :)

maya amir said...

musim demam kan? saya pun tgh rase mcm nak demam..padahal dah 2 bulan lps berturut2 saya demam..huhu..get well soon to all!

ok..syida rajin..(44x)..:)

Syahida said...

maya, awak tu demam psl sakan berjemba kat kuantan tuh..hehehe

thanx for the Doa :)

Mahani@mamahomeschool said...

semoga anak2 cepat sembuh. Saya skrg ni pun semakin menjadi2 dgn penyakit 'M' nih. Jom sama2 nyahkan virus nih!!!

Syahida said...

mahani, lama tak 'nampak'...hehe
jom lancarkan 'perang'..hehehe

ICAZIESYIRA said...

mcm ne abil asingkan kad tu ye kak?
dia hafal perkataan haiwan tu or akk letak sekeping gambar dalam kotak as a guide?

Syahida said...

ica, kena start from scratch..bermula dengan satu kategori saja. masukkan hanya 1-2 kad sebagai permulaan.kemudian, slowly increase (ikut pd progress/kemampuan anak). bila dia dah mula kenal benda2 dalam kategori tu, barulah 'test' dia dengan perkenalkan kategori2 lain (proses yg sama) kemudian, asingkan 2-3 kategori serentak.

kotak agak penting untuk anak2 yang x pandai nak susun gambar2/benda secara berasingan/berjauhan atas meja (contoh cam Abil).

boleh letakkan sekeping gambar utk permulaan.kad nama tu, sbb dia dah kenal perkataan/boleh baca sikit2, sbg guide juga.

kalau utk anak kecil cam ayesha, awak mulakan dengan mengasingkan benda dulu.

http://warkahdarimama.blogspot.com/2011/01/bila-abil-bermain-episod-6.html

ICAZIESYIRA said...

tqvm.
ayesha skrg pun dah pandai sikit.
pelan-pelan kayuh :D