Jun 25, 2011

Bila Abil menulis (episod 3)

Harap maaf, kualiti gambar ntah apa-apa tak seberapa. Sememangnya saya memerlukan sebiji kamera baru tapi tunggu bajet sedikit selesa. Buat masa ni, bajet ketat sokmo..hehe

Walaupun serba kabur dan kelam, saya nak juga paparkan untuk anda. Anak saya, Abil dah boleh menulis di atas garisan. Saiz tulisan pun dah ok, tak besar sangat. Tak juga kecil. Tapi, ini tulisannya dalam di bawah pengawasan cikgu. Kalau dibiarkan menulis sendiri, mungkin tak secantik ini.

Tulisan sebegini mungkin ala-ala tulisan murid tadika, sekitar umur 5-6 tahun. Abil dah pun 8 tahun. Saya pernah sebut sebelum ini, cikgu kata dia bijak. 'Bijak' untuk Abil ialah bijak seorang anak 6 tahun. Ya, sedikit lambat berbanding usia sebenar. Tapi masih pandai juga kan? Jangan tak pandai-pandai...hehe.

Saya tahu peluang untuk Abil menjadi sepandai rakan sebaya bukanlah perkara mustahil. Kalau saya gigih ajar di rumah, seiring dengan cikgu-cikgu yang berusaha di sekolah, dah tentu Abil akan lebih cepat pandai.

Buat masa ini, saya belum cukup gigih. Usaha bermusim. Kadang-kadang buat setiap hari, kadang-kadang tak buat berhari-hari.Itulah masalahnya, tak konsisten.Hmm..  


Saya tahu Abil boleh buat dengan LEBIH baik lagi. Syaratnya, saya kena lebih rajin. sigh

Nak tengok tulisannya sebelum ini, boleh klik sini.

Mahu tips mengajar anak menulis, boleh baca di sini.

No comments: