Nov 28, 2011

Jom membaca! (episod 2)

"Hmmm...sedapnya bau buku.." dialog kak Dina sebaik saja kami melangkah masuk ke pintu utama pusat jualan besar-besaran Kedai Buku Popular di DCM minggu lepas. Bau buku-buku memang best. Heaven, bak kata orang putih.


Di celah-celah kesihatan anak-anak yang tak begitu memberangsangkan dan permulaan cuti sekolah yang agak hambar buat kami, kunjungan ke jualan Popular ini memang satu bonus.


Ini bahagian buku-buku yang menjadi target kak Dina dan Zarif. Abil ikut saja.



Pilihan kak Dina. 5 buku dalam 1.
Dear Yayah edisi Istimewa.
Memang dah lama dia idam-idamkan.



Komik Lawak Kampus, pilihan adik Zarif.
Sekarang sudah ada 5 dalam koleksinya.
Ada lagi 5 siri untuk dibeli.



Tengoklah tu! Bersepah-sepah mereka membaca..hehe
Saya cukup lega sebab rumah saya aman 2-3 hari tanpa suara sebab mereka leka membaca.



Ini ensiklopedia yang saya pilih untuk Abil.
Saya sudah faham dengan citarasanya. Dia sukakan buku-buku hard cover dan banyak gambar. Dia sangat suka dengan set ensiklopedia.
Kalau anda sudah lupa, boleh baca tentangnya di sini.




Oleh kerana tabiat anak Autisme yang agak rigid dan tak sukakan perubahan, pada mulanya Abil buat tak endah dengan buku baru. Masih mahu berulit dengan eksiklopedia lamanya. Saya biarkan, malas nak paksa. Lepas sehari dua, perlahan -lahan dia mula mahu menyelak buku baru.

Dia suka tengok gambar-gambar di dalam ensiklopedia. Walaupun hanya tahu dan faham perkataan-perkataan mudah di dalamnya, dia boleh duduk baca berjam-jam. Sesekali saya tolong bacakan.




No comments: