Dec 14, 2012

One Life

imej google

Salam Jumaat semua,

Alhamdulillah. Pagi ini, saya sefamili bersarapan sambil menonton One Life di Fox Movies.

Ok. First of all, makan sambil menonton TV bukan satu tabiat yang baik ye, tuan-tuan dan puan-puan. hehe Bagaimanapun, untuk filem dokumentari ini, saya beri pengecualian.

Sambil kami minum teh O panas dan hujan renyai-renyai di luar, sambil kami belajar 1001 perkara tentang haiwan pagi ini. #Bliss

Serigala kejar kambing gurun. Komodo dragon makan kerbau. Harimau bintang serang burung kasawari. Burung vulture berusaha memecahkan bangkai tulang yang jadi makanannya. Wahh awesome! #Subhanallah

Paling khusyuk, Abil. Oh yes, dia memang ada special interest pada haiwan.  Tak berkelip matanya tengok gajah. Bila ditanya, "Itu apa Abil?". "Elephant!" pantas dia menjawab. Ternganga mulutnya tengok gorila dan monyet bergayut dan memanjat pokok. Saya ambil peluang untuk menerangkan secara ringkas apa yang sedang dilakukan oleh haiwan-haiwan tersebut. Mudah-mudahan dia absorb informasi sambil menonton. Terang secara ringkas saja ye kawan-kawan, bukan membebel sepanjang cerita. haha Nanti hilang mood semua orang nak menonton ;)

Bila tengok kehidupan haiwan-haiwan ini secara detail, nampak jelas tanda-tanda kebesaran Allah. #Allahuakbar.

Saya juga belajar banyak perkara dari One Life. Dalam hidup, kena bijak mencari peluang, sabar, rajin dan sentiasa berusaha. Macam semut yang bekerja 365 hari mencari makanan, macam komodo yang menunggu berhari-hari malah berminggu-minggu sehingga kerbau yang mereka berikan gigitan berbisa (sekali saja) mati secara perlahan-lahan untuk dilahap. Tak lupa juga burung vulture yang gigih menghempas tulang dari atas (sambil terbang) lagi dan lagi sehingga tulang bangkai tersebut pecah dan sedia dimakan. #MasyaAllah

Satu lagi yang saya belajar (dan sudah sedia maklum), haiwan  pun pandai SAYANG anak. 


Oh ya, haiwan-haiwan ni hanya dikurniakan otak, tiada akal. Tapi cerdiknya ya Allah. Macam-macam gaya mereka yang membuatkan saya berfikir dan tertarik. Kita manusia diberikan otak dan AKAL. Gunakan sebaiknya, jangan disia-siakan potensi yang ada.

Konsentrasi saya ketika menonton 'dipotong' oleh soalan adik Zarif,

Adegan kerbau dilapah oleh komodo dragon ketika itu,

Zarif: Ma, kerbau dah masuk syurga ye Ma?

Saya: (Tersenyum). Ya, kerbau dah masuk syurga...

Saya suka bila anak-anak faham dan tahu tentang syurga dan neraka. InsyaAllah, ia akan membantu mereka berusaha menjadi baik dan menjauhi yang buruk.

Sekian, hari ini hari Jumaat. Jom banyakkan berdoa dan berselawat :))


dari YouTube

No comments: