Jul 15, 2014

Bila Abil mengaji

dari google

Surah Al-Kautsar

Ayat yang ringkas, mudah dibaca dan dihafal tapi BANYAK kelebihannya.

Ada apa dengan surah al-kautsar?
Kelmarin, di dalam kereta, Abil membaca ayat 3 dari surah ini, berulang-ulang kali.
Bila kami pandang & tanya, "Abil suka surah al-kautsar ke?" Dia senyum.

Setakat ini, kami mengajar Abil beberapa surah dari Juzuk Amma.
Sehingga ke hari ini, dia sudah boleh menghafal dan membaca hampir 10 surah.
Kami mulakan dengan surah-surah yang pendek dan mudah dahulu.

Oleh kerana dia sekadar kenal huruf Jawi dan masih belum 'khatam' Iqra',
kami gunakan teknik Talqin.
Kami baca, dia tiru bacaan. Salah sebutan, dimaafkan buat sementara waktu.

Setiap kali berjaya menghafaz, kami gunakan teknik Tasmik pula.
Dia baca, kami betulkan mana-mana bacaan yang salah.

Alhamdulillah, semakin hari, Abil semakin terang hati.
Kalau di peringkat permulaan, 
dia mengambil masa beberapa minggu untuk menghafal 1 surah.

Sekarang, dalam masa beberapa hari, dia sudah boleh hafal dan baca dengan agak baik.
Cuma, setiap kali membaca, suaranya perlahan.
(kalau telinga yang dah lama tak 'servis', memang susah nak dengar haha)
Kemudian, dia membaca macam dikejar hantu ;p
Terpaksalah kami ajar pula supaya dia memperlahankan bacaan 
dan baca dengan suara yang lebih kuat.
(in progress, insyaAllah)

Sudah 2-3 minggu, kami belum mengajarnya sebarang surah baru.
Tapi, setiap hari dia akan diminta membaca surah-surah yang sudah dihafal. Kalau tak, nanti lupa semua.

"Ma, kita ajar abang surah Al-Ma'un pulak lah.." kata Zarif, teruja.
Ya, seronok tengok bila Abil pandai baca surah, rasa macam dapat duit. hehehehe
Ok, surah Al-Ma'un next...insyaAllah :)




Info: Imam Syafi'e mula menghafaz al-Quran sewaktu berumur 9 tahun dan hafaz 30 juzuk al-Quran dengan mudah.  Sejak itu, beliau dapat membaca al-Quran dengan lancarnya. Pernah suatu ketika, iaitu dalam perjalanan dari kota Makkah ke Madinah yang memakan masa 8 hari, beliau sempat mengkhatamkan al-Quran sebanyak 16 kali.


Salam Nuzul Quran


2 comments:

mama ka0ri said...

Anak kita pon camtu...baca mcm kena kejar hantu...selalu kena tegur...Alhamdulillah guna teknik Albaghdadi memudahkan kanak2 baca Al quran..

syida said...

bagus ye teknik al baghdadi tu? kita selalu dgr iklan dia kat ikim.fm