Jan 25, 2015

Oh! Kek Pisang

Saya ni spesis amatur bab masak-memasak (terutamanya, baking). Pagi tadi bila mak mertua hulurkan pisang pada saya, "Nah, syida selalu buat cokodok..." Entah mimpi apa agaknya malam tadi, tetiba saya terasa nak buat kek pisang. haha

Sebut pasal cokodok, dah selalu sangat saya buat, anak-anak pun sampai dah naik jemu agaknya. Sejak kebelakangan ni, cokodok saya tak berapa nak laku huhu.

Berbalik pada cerita kek pisang, bila saya google resepi, resepi dari Azie Kitchen menarik perhatian saya.   Saya ikut satu persatu resepi dan arahan cara membuat kek pisang, seperti yang dikongsi oleh Puan Azie, kecuali satu. Beliau gunakan pisang emas, saya guna pisang berangan (kot?!) *haaa...tengokla tu, nama pisang pun tak pass haha*


Bahan-Bahan:

3-4 biji pisang (dilecek)
1 cawan gula kastor
1 cawan minyak jagung
4 biji telur gred A (saya guna gred B)

Diayak:
1 1/2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder

Bahan lain:
1 sudu besar jus limau nipis (tak letak)
1 sudu kecil esen vanilla




Cara-cara:

Panaskan oven pada suhu 170C.
Lengser mentega pada loyang. Ketepikan.

Putar gula, telur dan minyak dalam anggaran 3-5min atau sehingga putih. 
Masukkan pisang dan kacau rata.

Masukkan pula tepung yang telah diayak sedikit demi sedikit. Kacau sebati dengan spatula.

Masukkan esen vanilla, jus limau (jika ada) dan gaul rata.
Tuang dalam loyang dan bakar selama 40-50 minit atau sehingga masak.

Saranan oleh Puan Azie; apabila permukaan atas telah perang, kurangkan suhu oven ke 150C.

....dan inilah hasil kek pisang saya.

*malu nak tunjuk dalam loyang. Kongsi gambar yang atas pinggan sudahlaa.. haha*




Bak kata Puan Azie, 
" kek pisang ini memang sedap, memang lembab dan secukup rasa kemanisannya." 

Saya sangat setuju! :)

Siapa lagi yang bersetuju dengan saya? Semestinya hero saya, si Zarif.
Habis sebekas kek pisang dimakannya sebelum ke sekolah agama.

"Ma buat sendiri ke ni?" "Eh, ye lahh."
"Sedaplah!" "Alhamdulillah"

Bila kena puji, rasa macam dapat duit hehe.



Anda suka kek pisang? 
atau tercari-cari resepi kek pisang yang sedap dan mudah?
Cubalah resepi ni :)

Tempoh penyediaan (termasuk masa membakar kek): lebih kurang sejam setengah.

Jumpa lagi!

14 comments:

Cik Sal said...

sedapnya kek pisang :)
kegemaran ni.. terima kasih atas kunjungan tadi ..
salam perkenalan :)

syida said...

cik Sal, Alhamdulillah..sama2 :)

Puan Kutu said...

Amboi sedapnya.nmpk gebu..patutlah zarif suka.sy memang fail klu pasal buat kek pisang.huhu

Mummydearie said...

Kek pisang ni dulu jadi 'buah mulut' di rumah. La ni dah tak laku lagi. Tapi yang paling penting, saya tak pernah buat kek pisang ni sendiri. Oh, sadis pulak rasanya terpecahkan rahsia!

syida said...

Pn Kutu, pagi tadi sy makan saki baki kek pisang utk breakfast. masih moist! sampai zarif kata, terbaekkla ma buat kek kali ni hahaha gituu..

Mummydearie, kenapa dah tak laku lagi? selalu sangat makan kek pisang ke? sy ni pun, julung2 kali membaking...kalau tak, selalunya...beli aje! ;p

Dunia Zumal said...

Alahai, kek pisang... Sukanya ^-^

syida said...

incik zumal, samale kita hehehe

Jari Manis said...

ahaha...dpt puji sperti dpat duit...ye lah kan..bila masakan di hargai. JM pun suka mkn kek pisang tapi tak pandai nk buat nampaknya boleh refer resipi dari Syida ni

syida said...

haha JM, mmg rasa mcm dapat duit bila kna puji ;p
hilang semua penat lelah buat kek (penatla sangattt haha)

zarul farhana said...

wah sedap nmpk

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

Happy nampaknya si cilik tu.
Sebab selalu mama buat cekodok tapi kali ni kek pisang. Nyum2..

syida said...

zarul farhana, alhamdulillah, menjadi lak saya baking kali ni..selalunya ke lauttt haha

Dr syikin, mmg happy sangat hero kecik sorang ni..dia ajelah yg dok pulun makan kek pisang tu smpai habis hehe

ibuhebat said...

Ya Allah.. memang nampak marbeles sgt kek pisang itu!

syida said...

alahai yatiiii, segan kita tau..julung2 kali baking & menjadi ni..alhamdulillah :)