Jul 11, 2014

Kuat Menangis?

ihsan google


Kuat menangis? Siapa? Ce citer..

Saya biasa dengar, orang tua-tua cakap, kalau anak-anak kecil menangis..."Itu nangis nak besar tu.."

Oo ye? Betul ke? Wallahualam..


Semalam, saya terserempak dengan fakta-fakta ini;

"Kelebihan menangis untuk seorang anak kecil --> Melatih anggota-anggotanya, meluaskan usus-ususnya, mengembangkan dadanya, memanaskan otaknya dan menggerakkan keinginan kemanusiaannya."

"Seorang doktor Amerika telah membuktikan dengan eksperimen bahawa tangisan air mata seseorang yang menangis boleh membantu membuang protein-protein dan hormon-hormon yang memudaratkan."

(sumber: Buku Anakku Hebat, Anakku Soleh tulisan Ustaz Hj Zahazan Mohamed)

Bagus rupanya menangis ni :)

Bayi menangis adalah perkara biasa. Tapi kalau menangis secara berpanjangan, biasanya ia adalah warning sign yang perlu diberi perhatian dan diambil tindakan. (Baca: 7 Sebab Bayi Menangis)



Anak saya yang paling kuat menangis, kak Dina. Sejak umur bayi sehinggalah di sekolah rendah, memang dia ratu air mata. Alhamdulillah sekarang dah tak pegang title tu lagi. Kalau dulu kak Dina cengeng, sekarang dia sudah kuat semangat. Dah tak mahu lagi nangis depan saya atau adik-adik. Kalau sedih pun, sehabis mungkin dia menahan. 

Abil dan Zarif? Adatlah, mestilah ada adegan air mata juga, cuma tidaklah se-champion kak Dina.

Anyway, menangis is fine, asalkan tidak berlebihan.  Tak percaya? Baca--> Menangis adalah Penawar


Gaza Diserang: Berdoalah tanpa henti, Mendermalah di tabung-tabung kecemasan NGO, Sebarkan kesedaran dan boikot barangan Israel. Ayuh!  


No comments: