Nov 4, 2009

Menulis dari hati

Salam,

Alhamdulillah...anak-anak saya sudah pun lena. Entah apa agaknya yang sedang dimimpikan. Kadang-kadang saya tengok, sampai mengigau-ngigau kak dina , sejibik macam Maktuk....mungkinkah igauan itu diwarisi? atau setakat mainan tidur sebab keletihan dan stres?

Momen begini memang saya tunggu-tunggu. Tambahan pulak, kebelakangan ni, saya lihat Abil dan Zarif tidur agak lewat dari biasa. Terpaksalah saya tunggu giliran untuk duduk depan komputer. Sejak Zarif pandai petik mouse, kami 'berebut-rebut' nak duduk depan pc. hehe

Blogging. Memang dah lama saya pasang niat. Menulis sebagai hobi, juga cita-cita yang tak kesampaian. 


Di waktu siang agak mustahil untuk saya 'bekerja' di depan PC untuk jangkamasa lebih 5-10 minit. Di sebelah paginya, ke hulu ke hilir menjadi 'supir'. Sampai di rumah,  sarung pula 'uniform' bibik. Alhamdullilah mak dan ayah mertua saya tauke Restoren Harom Kasturi. Ringan sikit beban saya bab memasak ni. Paling best kalau ada tempahan katering. Saya dan anak-anak selalu tumpang perut.hehe

Kalau agak-agak rasa jemu dengan menu Harom Kasturi, sesekali saya memasak untuk anak-anak dan suami, menu 'sempoi' aje pun. hehe


Menulis untuk berkongsi, itu niat saya. Semua makhluk Allah tak pernah sunyi daripada diuji, saya tak terkecuali. Setiap hari saya ingatkan diri sendiri, kuatkan iman,teguhkan hati. Tapi sering juga saya kalah...Saya hanya mahu lihat anak-anak membesar dengan sempurna. Saya paling risaukan Abil.. Dari pandangan mata kasar, Abil sempurna,tiada cacat celanya. Hakikatnya, Abil berbeza, ada 'kelebihan' tersendiri.

Autisme tidak pernah ada dalam kamus hidup saya sebelum ini. Ia bukanlah satu istilah yang asing bagi saya cuma saya tidak tahu secara detail tentang Autisme. Namun, sejak Abil menerima diagnosis, saya mula belajar.

..and the journey begins..

Jadi hari ini, saya mula menulis. Semoga dapat berkongsi ilmu dan 'resepi' dengan ibu-ibu lain di luar sana. 


6 comments:

Zuraini binti Zainal a.k.a Yuyeen said...

OH mama....dah jadi ibu ni baru mengertiiiii...huhuhuhuhu
teruskan menulis dan berkongsi...

Syahida said...

tenkiu..tenkiu...betapa sukarnya menjadi mama..nak jadik bby selamanya boleh?? :-))

mina said...

Hi Mama....

Dah ada Blog sendiri ya. Syabas pada Syida. Luahan hati itu bagus untuk mengurangkan sedikit ketegangan di minda dan kegalauan di hati. Sebenarnya setiap dugaan dan cabaran yang Allah swt limpahkan kepada hambanya, pasti terkandung hikmah disebaliknya. Hanya Allah yang maha mengetahui. Setiap orang diberi ujian yang berlainan. Makcik doakan semoga Syida beroleh kekuatan untuk menghadapi apa-apa jua cabaran dan dugaan di masa akan datang.

Syahida said...

haha..nampaknya dah melekat pulak panggilan mama tu..

Makcik,saya budak baru belajar..kalau salah tolong tunjukkan :-)
Makcik memang sentiasa positif. Alhamdulillah.

Me said...

Syabas mama :) Dari supir ke bibik ke cikgu tusyen kemudian ke jururawat dan doktor...sebut apa sahaja kerja yang tak bisa... well done! Indeed you are a superwomen...Keep up writing and one day mana tau jadik mcm JK Rowlings ke...

Syahida said...

Thanx for the moral support..JK ROwlings in the makings?? Woww!! InsyAllah..Amin.