Nov 9, 2009

Kisah situ, sana, sini

Petang semalam, setelah sekian lama, tercapai juga hasrat nak bawa anak-anak keluar beriadah. Kononnya nak pergi sebelah pagi....akhirnya tertangguh ke sebelah petang sebab masing-masing bangun lewat. Alhamdulillah, cuaca cantik.

Seronok tengok semua berlari-lari. Masing-masing lepas gian memanjat, melompat dan sebagainya. 


Bersenam dan beriadah memang bagus....apalagi untuk anak istimewa seperti Abil. Menghirup udara segar, sambil menggerakkan otot-otot badan, barulah otak boleh bergerak dengan lebih cerdas. Kalau ikut keperluan,(seperti yang disarankan oleh cikgu Happyland), Abil perlu berjalan sejauh sekurang-kurangnya 2km setiap hari. Kanak-kanak autisme perlu keluarkan peluh (toksin dalam badan) setiap hari. Saya juga diberitahu, bila setiap sendi dan otot-otot tubuh digerakkan, semua toksin-toksin yang terperangkap di celah-celah sendi atau otot akan dilancarkan pergerakannya dan dapat dinyahkan daripada badan dengan lebih mudah. Kalau dapat dipraktikkan selalu, memang sangat ideal untuk semua termasuk golongan dewasa.

Kata cikgu Abil, tak semestinya berjalan 2 km itu di taman, tapak jogging atau seumpamanya, jika berjalan di dalam rumah yang ulang-aliknya berkadaran dengan 2 km pun sudah memadai. wahh!Jenuh juga tu....kesimpulannya, Abil tak boleh dibiarkan hanya berbaring atau duduk saja, sambil bermalas-malasan. Dulu, saya selalu juga buat sesi senamrobik dengan anak-anak. Saya beli mini trampoline, kadang-kadang kami bersenamrobik.

Tapi sayangnya, sejak saya bekerja sendiri di rumah, jarang sekali dapat buat sesi senamrobik dengan anak-anak. Selalu juga kak Dina mengeluh. "Sabarlah kakak..." jawab saya. Ini tahun pertama projek tuisyen saya, InsyAllah tahun depan kurang sikit sibuknya. Tahun depan, sibuk atau tak, kena paksa diri untuk produktif semula bersama anak-anak.

Sebenarnya, dah lama juga merancang nak beli threadmill. Kalau ikut hati, macam-macam nak beli. huhu

Oklah.Time to go. Jumpa lagi!

No comments: