Dec 10, 2009

Macam-macam

imej google

Tadi, semasa kelas tuisyen Matematik Darjah 3, seperti biasa saya rasa sedikit mengantuk semasa menunggu anak-anak murid buat latihan. Pelajarnya pun hanya 4 orang, termasuk kak Dina. Salah seorang daripada mereka ni,saya dapati agak 'lambat' kebolehan Matematiknya. Kesian juga saya tengok. Terkial-kial dia mengira, sambil kadangkala termenung dan termangu, mungkin kerana tidak tahu tapi malu untuk bertanya. Ada masa-masanya dia diejek-ejek oleh murid yang lain kerana lambat dan tak hafal sifir. Anak ini hanya diam saja setiap kali dipandang sinis. Saya tegur murid yang mengejek.


imej google

Mungkinkah ini yang dikatakan slow learner? Slow learner dan autisme adalah dalam kategori yang sama iaitu masalah pembelajaran, namun sebenarnya simptomnya berbeza.

Saya terpaksa 'asingkan' anak ini kerana dia agak ketinggalan. Hikmah mempunyai anak istimewa .Belajar bersabar.

Apabila melihat anak ini diejek-ejek di dalam kelas, saya sering terbayang bagaimana agaknya kalau anak saya yang diperlakukan sedemikian. Nauzubillah.

Memikirkan bagaimana Abil akan survive di luar sana saja cukup menakutkan . Tapi saya tak boleh terlalu protective. Protective yang keterlaluan boleh menjahanamkan masa depan anak-anak. Mereka perlu belajar menghadapi semuanya. Buruk, baik, manis, pahit mesti dirasa. huhu


Saya pernah lihat bagaimana seorang ibu sanggup 'menyimpan' anak istimewanya di rumah tanpa sebarang persekolahan semata-mata kerana tidak tahan anaknya dibuli. Ini tindakan yang tidak betul. Banyak lagi cara untuk mengatasi masalah tersebut. Akhirnya, pertumbuhan mental dan fizikal anak tersebut jadi tidak seimbang. Anak yang sepatutnya menjadi aset paling berharga kini menjadi liabiliti yang tidak dikehendaki. Masalah lembam tidak sepatutnya dijadikan isu. Sedangkan belakang parang pun, kalau diasah akan tajam akhirnya....


Itulah resam manusia. Rambut sama hitam, hati lain-lain.

Ok.Sedikit panduan untuk hari ini. Berikut adalah tanda-tanda awal autisme;
~Tiada 'eye contact'
~Tiada komunikasi dalam bentuk percakapan atau suara
~Kelihatan seperti tiada emosi, sentiasa 'blur'
~Menunjukkan sebarang pergerakan yang sama dan berulang-ulang
~Tidak sukakan perubahan pada rutin hariannya, sukar menyesuaikan diri dengan rutin baru
~Tiada respons pada individu lain, samada melalui pandangan mata (eye contact) atau suara.
~Kehilangan sebarang kemahiran (skill) secara tiba-tiba
~Sangat attach pada sesuatu objek, tidak boleh berenggang dengan objek tersebut

(dari google)



It is a thousand times better to have common sense without education than to have education without common sense ~Robert G.Ingersoll

2 comments:

SitiNur said...

Salam Syida,
Membaca blog mama ni, sentiasa mendapat maklumat baru dan inspirasi mendidik anak! Terima kasih.

Moga kita sama-sama tabah menjaga amanah-amanah kita ini ya. :)

Syahida said...

sama-sama kasih! :-D