Mar 23, 2011

Bila Abil masuk kelas tuisyen

Abil masuk tuisyen? hehe.kelas tuisyen saya.Sebelum ni, dia pernah juga 'duduk-duduk' dalam kelas saya. Tapi, biasanya jarang berlaku. Setakat ni, baru 3-4 kali dia join kelas saya untuk beberapa minit. 'Join' di sini bermaksud, dia duduk diam dalam kelas dan buat halnya sendiri seperti membaca atau menulis. Mungkin nampak remeh bagi kebanyakan orang. Tapi bagi saya, ini satu kemajuan baik bagi Abil sebab dia menunjukkan inisiatif untuk berada dalam kelompok/kumpulan dan BUKAN bersendirian (satu kebiasaan/ciri-ciri kuat bagi anak autisme).


Selain itu, semua tahu yang Abil seorang yang agak hiper (sukar fokus dan duduk diam untuk jangkamasa yang lama). Jadi, bila dia boleh duduk diam untuk 10-20 minit, saya anggap ia satu permulaan yang baik.

Malam semalam, Abil tiba-tiba keluar daripada bilik dan masuk ke kelas Matematik saya. Dengan buku kegemarannya (pinjam dari aunty Dila), dia duduk atas kerusi saya. Saya pula waktu itu, sedang sibuk 'meronda' dan melayan pertanyaan anak-anak tuisyen semasa mereka buat latihan.

Abil biasanya sangat 'segan' untuk keluar dari bilik setiap kali kelas tuisyen saya berjalan. Ya, kelas saya hanya di ruang tamu rumah. Bila mana pelajar-pelajar saya mula datang, Abil biasanya akan berlari masuk ke bilik. Dia hanya akan keluar bila dia perlukan sesuatu. Contohnya, bila mahu ke tandas, minta tolong dipakaikan seluar, nak makan atau setiap kali komputernya bermasalah. Selebihnya, dia lebih suka 'memerap'.


Kemudian, Abil hanya akan join kelas saya yang muridnya kurang dari 4 orang. Kalau ramai-ramai (tak ramai mana pun, tak lebih 10 orang), saya tak pernah tengok dia masuk. Terbaru, dia join kelas saya yang seramai 7 orang. Saya cukup suka hati.

Semalam, bila saya snap gambar, anak-anak tuisyen saya terkejut. Tapi Abil buat dek aje buat muka selamba (dah lali dengan saya yang selalu ambil gambarnya). Saya terus katakan pada pelajar saya, " Cikgu SERONOK tengok Abil duduk dengan awak semua....tu yang cikgu ambil gambar" hehe.
oh ya, ini aksinya....
*harap maaf, kualiti gambar tak berapa bagus..huhu



Tengoklah tu, macam big boss duduk dengan kaki di atas.
Bantal busuknya pun dia angkut sekali (atas meja).
Rilek habisss.hehe

Kepada anda yang ingin tambah info tentang autisme, jom baca ini.

Jangan lupa singgah lagi ;)


4 comments:

shogun_na said...

wah....ada bantal busyuk ek...kikiki...

Anyway, GOOD progress... ;)

Syahida said...

Ina, baru2 ni je..Abil berbantal busyuk...TukNjang yg buatkan..bantal kekabu.lama dah, tapi semenjak 2 menjak ni baru nak berkepit..sampai dah leper bantalnya :)

Anonymous said...

da boleh ganti mama nya ni....macam tengah jaga bebudak exam jer ni....:p

Syahida said...

Amin. Kalau Abil nak ganti mamanya, mamanya SUKA aje...yelah, macam gaya ketua pemeriksa (konon) hehe