Apr 24, 2011

Bila Abil main piano

Di rumah kami ada sebiji sebuah piano (eh, betul ke penjodoh bilangan saya ni?). Tuk Mi yang hadiahkan untuk cucu-cucunya. Kalau harapkan hadiah yang serupa daripada mak ayahnya, jawabnya mengidam jelah *hehe.

Ok. Berbalik kisah piano, piano dah lebih kurang setahun lebih sikit umurnya. Buat masa ni, yang boleh main ikut 'tajwid' yang betul hanya kak Dina, sebab dia yang sedang belajar. Encik suami saya pulak, ada sedikit asas muzik dan boleh la main lagu yang simple-simple saja. Dulu, dia pernah belajar main keyboard.

Sebelum ni, Abil TAK pernah berminat dengan piano ni. Pertama kali piano ni sampai ke rumah kami, sehari dua tu sajalah anak-anak saya kerumun piano ni sebab jakun. Yang saya nampak, Abil lebih berminat pada drum. Kalau ke kedai muzik, memang dia suka pergi ke bahagian drum. Ada juga hajat nak masukkan dia ke kelas main drum, tapi buat masa sekarang ni, halangan masa. Mana nak ke sekolah, ber-terapi, ber-swimming dan macam-macam lagi. Lagipun,setakat ni belum berjumpa cikgu muzik yang sesuai.

Entah kenapa, semenjak dua menjak ni, tiba-tiba Abil jadi sangat berminat dengan piano. Saya rasa dia dah mula bosan dengan komputer. Ya, obsesinya bermusim. Bila bosan, dia akan mencari yang lain.

Saya tahu kenapa dia suka piano ni. Piano kami ni jenis elektronik. Ada macam-macam butang, ada skrin kecil (ala-ala mini komputer). Yang saya dah ayahnya PALING 'takut' dan tak suka, ialah bila Abil dengan sesuka hatinya menekan macam-macam butang secara berturut-turut dan main on-off piano tu berkali-kali. *Mahal weiii.. warranty period sudah habis, kalau rosak mak ayah kena jual diriiiiiii nak beli yang baru.hoho.


Biasanya kami cabut plag piano. Tapi, saya jadi kesian pulak. Dia 'mati kutu'. Terasa kejam pulak saya. Jadi, kami akhirnya beri peluang dia main tapi dengan syarat, ayahnya ada sekali *hehe. Bodyguard saya ni memang paling ditakuti Abil. Tak berani dia nak buat sesuka hati.

Kami cuba hentikan tabiat 'tekan sana-sini'. Kami cuba ajar dia bermain piano dengan cara yang sepatutnya. Kebetulan, ada button "Follow Lights" di mana anda boleh bermain lagu-lagu pilihan mengikut lampu yang akan menyala pada key yang patut ditekan. Konon-konon professional lah. Saya selalu cakap pada kak Dina, bagus Follow Lights ni, mak yang buta piano ni pun boleh main lagu *haha..



Anda tengok ya!


Tengoklah tu, siap dengan bantal busuk main piano. Kami pantau dari jauh..

Dah tentu anda nak dengar dan tengok dia main piano kan? Jom.....








Saya tahu dia main ikut lampu (Follow Lights). Dia tak tahu baca note muzik. Dia tak ada asas bermain piano yang betul. Tapi, untuk seorang anak autisme dan ADHD bermain ikut lampu tu pun, bukan perkara yang senang. Kena fokus, kena duduk diam, kena kawal diri. Saya cukup bangga dan senang hati. Permulaan yang baik. Mungkin boleh betul-betul belajar satu hari nanti, siapa tahu kan?

Anda bagaimana? Berapa markah nak bagi Abil ni?

Sekian, jumpa lagi hujung minggu depan.

Have a great week!

6 comments:

keen said...

dlm dok main piano pn sempat lg abil gentel dawai ;)

Syahida said...

dawai tu kan bestfren dia, mana leh tinggal..hehe

maya amir said...

bestnye ade piano kat umah.. kecik2 dulu tingin nak ade piano kat umah.. best gak kan ade flash light, sure saya master:)

Syahida said...

lampu tu mmg bagus maya...kalau abil boleh, maya dah confirm BOLEH haha

Mahani@mamahomeschool said...

bestnyer ada piano :)

Syahida said...

mahani, mmg best..kecik2 dulu sy tak merasa...Alhamdulillah dpt juga merasa main, walaupun dah 'tua' hehe