Jun 29, 2011

Jom Marathon!

jumpa di google

Saya suka tengok movie. Layan perasaan. Release stress. Tak ada genre tertentu. Saya 'layan' apa saja. Paling saya suka romantic comedy. Tapi filem fantasi pun boleh tahan juga. Tak sabar nak tunggu filem Harry Porter. Encik suami dah mula sebut-sebut filem Transformers-Dark of the Moon.

Semalam, saya berpeluang menonton filem korea, Marathon. Best. Bersungguh-sungguh saya menahan air mata sepanjang menonton. Itu pun saya hanya sempat menonton separuh cerita. Tamat saja kelas tuisyen, terus saya buka TV (selepas membaca sms sepupu saya).

jumpa di google juga


Rasa empati membuak-buak bila menonton filem ini. Masakan tidak, sangat banyak persamaan antara Cho-Won dengan Abil. Cho-Won sukakan zebra. Abil pula obses dengan gorilla dan shrek.

Gaya percakapan dan juga tona suara Cho-Won juga seperti Abil. Sangat monotonous. Sukar menjawab pertanyaan, sebaliknya akan mengulang-ulang skrip yang didengar. Cho-Won juga sangat PATUH. Anak saya 3 orang, memang Abil lah yang paling patuh. Anda hanya perlu ajar atau latih dia sehingga dia faham dan tahu. Selebihnya, anda TAK perlu bimbang samada dia akan melakukannya atau tidak apabila disuruh. Dia akan buat tanpa sebarang soal. Ya, inilah antara 'kekuatan' mereka.

Saya rasa sangat sentimental bila menonton filem ini. Emosi agak ekstra berbanding ketika menonton Rain Man, My Name is Khan, mahupun Temple Grandin. "Penangan cerita korea!" kata seorang kawan. Saya harus bersetuju.

Fokus utama filem ini, Cho-Won yang SUKA berlari. Dia masuk pertandingan marathon. Menang. Cipta rekod. Untuk pengetahuan anda, ini adalah kisah benar. Abil juga sangat suka berlari. Kalau dia diberi peluang dan latihan, saya rasa Abil juga boleh jadi seorang champion. Berlari sepantas kilat. Tanpa henti. Penuh energi.

Saya beritahu kawan-kawan di Facebook. Hanya anda yang mengetahui dan memahami sahaja dapat menghargai seorang insan autisme. Kalau anda mengenali insan autisme tapi masih tidak dapat melihat 'keindahan' mereka, itu bermakna anda masih belum cukup tahu dan mahu. Belum cukup tahu bermaksud masih kurang ilmu mengenai autisme. Belum cukup mahu bermaksud masih belum redha dan 'menerima' mereka sepenuhnya.

Saya tak mahu cerita panjang lebar lagi. Anda harus tonton sendiri untuk memahami mesej yang saya cuba sampaikan.

Ok. berhenti di sini. Jumpa lagi!

7 comments:

Edi said...

wah... menarik nie.. ni citer kat TV ke?

Syahida said...

yes edi, kat channel AlHijrah semalam. try cari and donlod. i pun nak tgk seround lagi..hehe

SitiNur said...

Sorry beb lama x ke sini.

Just to invite you to my secret garden:

ilhamsitinur.blogspot.com

Syyyhhh secret tau!! :)

Azma said...

ruginya x tengok...

sama ngan syieda...smg filem dari msia pun menghasilkan sebuah filem yg betul berkesan dan 'tepat'

Syahida said...

ira, no worries.thanx for the link.nanti aku menyinggah :)

Syahida said...

Azma, 'tepat' tu yg penting. kalau tak, tak pyh buat filem. kalau nak buat, biorla buat 'homework' betul2,kan?

Azma said...

betul, betul, betul... :)