Aug 7, 2011

Gotong-royong di dapur (episod 2)

Kalau anda mempunyai suami yang boleh, tahu, pandai dan rajin (tak kisah) memasak, hidup ini memang sangat bermakna. Tapi, kalau anda ada ayah mertua yang juga boleh, tahu, pandai dan rajin ke dapur, hidup ini berganda-ganda NIKMATnya. hehe

Rezeki saya. Punya suami dan ayah mertua yang ada ciri-ciri di atas. #Alhamdulillah

Gambar-gambar di bawah diambil menggunakan kamera BUKAN dslr. Kualitinya pun dah tentu bukan kualiti dslr juga ye. hehe Apa pun, sudi-sudikan lah melayan gambar-gambar di bawah. Sila jangan tanya resepi daripada saya. Saya hanya tukang masak pasta goreng (bukan piza) dan juga tukang cuci pinggan mangkuk dan dapur. Tagline saya, hidup untuk mencuci dan membersih. hahaha

Memang seronok bergotong-royong di dapur. Kena buat selalu! hehe


sesi membuat toppings oleh chef Nas Romli.

Piza (sebelum dibakar)

Piza (sedang dibakar)
Pasta goreng sempoi
p/s: sedap ok, berkali-kali chef Nas Romli makan. hehe




Kalau anda nak tahu, memasak adalah satu skill yang mudah dipelajari oleh sesetengah individu autisme. Mungkin kerana faktor penyediaan makanan yang sistematik. Disediakan mengikut resepi, ada teknik dan cara tertentu yang perlu diikut satu persatu. Ciri-ciri ini memudahkan individu autisme untuk melakukannya sendiri. Bagi kanak-kanak, sudah tentu kemahiran ini perlu diajar dan dilatih terlebih dahulu,

Menariknya juga, saya biasa mendengar cerita tentang anak-anak autisme yang suka berada di dapur, selalu mahu menolong di dapur dan sangat tertarik dengan aktiviti memasak. Abil tidak terkecuali.


Hmmm...akan bertambah kah seorang lagi hero yang suka ke dapur? hehe

6 comments:

Cikgu Sue [CS] said...

waaa...suke...suke...ni antara feveret place CS selain skool...my dapur...hmmm mmg budak2 sgt suka di dapur...kalau boleh hr2 nk masuk dapur waktu sbjek k.hidup..

psssttt!!! CS pun xde kamera DSLR...stakat terliur nengoknya...xmampu lg nk beli..kamera cap ayam pun xpe..jnji dpt menggambor...hhihihihi..pas ni leh share resep pasta plak..

Syahida said...

CS , dapur mmg tempat terapi ramai orang..tapi saya nilah, cukup liat ke dapur. tapi kalu suruh bersih/kemas/cuci, meh la bagi kat saya hehe

resepi pasta? simple sangat la CS oii. rebus asing pasta tu. pasta da ready. tumis je bawang besar, campakkan sikit isi ayam/daging, pastu letak la sayur ikut suka (sy letak lada benggala, tomato). pastu masukkan pasta. tabur la garam, pepper, cheese sesedap rasa. siap!

Dila Si Mama Dzariff said...

nak pizzaaaa

Syahida said...

lambat la dilaa....dah kena proses dalam perot dah ni...burppppp! ;p

shogun_na said...

wah.....sedapnya....lagi2 tgok kat FB pasal donut... Zariff mcm Ammar, crazy about donut... so far donut bergula tue la... Lebih baik begitu, dr dia suka dunkin donut or big apple, x ke kopak mama nye...

Mujoi xde menu lasagna, kalau tidak...ABG I...WAN...resepinya mana???Hehehe...

Norsyahidah said...

abg iwan tu MEMANG tau. penat dah mak bercakap.

zarif ni layan semua spesis donut. tapi takleh bagi makan selalu, sebab MANIS. lagipun abil pantang jumpa.

apa pun,piza ni memang best!