Jan 6, 2012

Kisah Abil dan Gambar (episod 2)

Autisme dan visual. Sangat sinonim. Mereka suka visual. Melalui gambar-gambar, mereka senang belajar. Cepat faham. Cepat pandai.

Episod 2. Semalam, cikgu Abil minta 4 keping gambar pasport. Kali pertama dan terakhir (setakat ini) Abil bergambar di studio, tiga tahun lalu. Bukan senang.

Sukar memberi eye contact. Bukan masalah besar untuk saya. Walaupun Abil sukar bertentang mata, tapi dia boleh mendengar dan faham arahan serta berkomunikasi dengan agak baik. Belum sempurna tapi agak baik.

Bagaimanapun, untuk ambil gambar pasport, eye contact itu wajib. Selepas hampir 50 snap oleh jurukamera, akhirnya misi bergambar selesai juga. Fuhh!

Terdengar juga skrip kurang enak daripada jurukamera. Sakit hati. Saya abaikan saja.

Saya tak pasti kalau Abil sudah boleh mengambil gambar pasport dengan lebih baik hari ini. Mungkin ya. Saya lihat dia sudah boleh memandang kamera dan memberikan pose yang dikehendaki bila diperlukan. Tidak berlaku setiap kali. Tapi tetap ada progress berbanding dulu.

Semalam, apabila diminta gambar pasportnya, saya sekadar 'mencuci' semula soft copy gambar dulu. Selagi wajah Abil tak banyak berubah, selagi itulah cd gambarnya akan saya simpan dan guna semula.



Oh ya, inilah gambarnya. Handsome.


Salam Jumaat. Jumpa lagi!

2 comments:

Edi said...

encemla abil!!!! tapi kalau face to face lg encemla aunty rasa! hehe.. dlm gambar nampak matured sket.

Syahida said...

tq aunty edi! o ye ke nmpk matured? gambar sebelum masuk sek tu, now nmpk lg matured la kot ;D