Apr 27, 2012

Bila Abil belajar 3M (episod 2)

Bersesi bersama Abil memang seronok.Tapi untuk bersesi secara konsisten memang satu cabaran.Saya 'tabik' pada ibu-ibu yang boleh buat sesi homeschool secara rutin untuk anak-anak mereka. Sejujurnya, ia masih satu cabaran untuk saya.Mode 'sekejap rajin, sekejap tak berapa rajin' masih ada. 

Di peringkat awal dulu, cabarannya ialah bagaimana mahu tarik perhatian Abil untuk belajar bersama saya.Alhamdulillah, setelah berbulan-bulan dan bertahun-tahun bersabar dan belajar memahami diri masing-masing, cabaran itu sudah berjaya dilepasi. 

Sekarang, saya perlukan disiplin diri yang cukup kuat untuk bersesi bersama Abil sekerap mungkin.Momentum yang ada sekarang ini sangat tidak memuaskan. 

Pada pendapat saya, kalaupun tidak dapat melakukannya setiap hari.Saya perlu buat sekurang-kurangnya 3 atau 4 kali seminggu.Sesinya pula tak perlu terlalu lama.Mungkin 30 minit ke 1 jam setiap sesi sudah cukup buat masa ini.Kalau boleh ditambah lagi tempohnya, memang marvellous

Bukan apa, saya rasa seperti dikejar masa.  Usia anak saya makin meningkat, semakin banyak yang perlu diajar dan diperkenalkan.  Kebanyakannya pula memerlukan ABM yang kreatif dan menarik.Ini untuk membantu mereka fokus dan meningkatkan kefahaman mereka.  Untuk anak autisme (dan anak-anak istimewa amnya), penggunaan buku dan pensel saja tidak cukup. Disebabkan ini, saya rasa tak cukup masa, tak cukup tenaga, tak cukup kaki dan tangan juga. Haha

Ok.Disebabkan saya dikejar masa dan tugas-tugas lain, dipersilakan layan visual-visual ini.Sempena Jumaat yang penuh ceria ini (sebab mode cuti Hari Buruh sudah datang haha), saya perlukan suntikan motivasi untuk terus bersesi bersama Abil.

Belajar  Numbers dengan flash cards (buat sendiri)
Match!
Abil masih confused dengan nombor-nombor ini.
Kena praktis lagi dan lagi..
Kadang-kadang belajar dengan guli.
Untuk anak-anak yang suka masukkan objek ke dalam mulut, tak digalakkan  guna guli.
Kadang-kadang kami gunakan ikan-ikan comel ni ..


Guna sepit baju pun boleh!


Ok. Sudah T.A.M.A.T


2 comments:

smsaroni said...

Syahmi guna guli bila main congkak...cara org dulu2 belajar mengira!

syida said...

en.shamsul, guli tu taktik utk tackle abil belajar mengira..kalau tak, dia cukup liat. Sekarang Alhamdulillah, dah boleh la sikit2 :)