May 4, 2012

Jumaat yang gembira! (episod 3)

dari Autism Spectrum Disorder, Through My Eyes


Pagi tadi, selepas mandi, saya sedang bantu Abil bersiap ke sekolah.  Sambil Abil cuba menyarung baju sekolahnya sendiri, tiba-tiba dia bersuara...

Abil: Berus gigi. Berus gigi!
Saya: Huh? berus gigi? Abil kan dah berus gigi 
tadi?
Abil: Berus gigi! Berus gigi! Berus gigi!
Saya:(Terdiam sejenak. Sambil berfikir..)

Seminit kemudian,

Saya: Abil kena bawak berus gigi pergi sekolah 
ke?
Abil:(Diam)
Saya: Kena bawak berus gigi pergi sekolah ye? 
Abil:(Masih diam sambil memandang saya. Sambil terus memakai baju)

Saya pun terus capai berus gigi  dan ubat gigi spare-nya, saya ambil beg sekolahnya dan saya bawa ke depan Abil. Sambil saya masukkan berus gigi tersebut, saya berpesan....

Saya:Ma letak berus gigi kat sini ye..dalam
poket beg Abil. (Sambil tunjuk beg padanya)
Abil:(Tiada ekspresi. Sekadar memandang muka saya dan terus bersiap.)

Kak dina yang sejak tadi duduk di tepi sambil memerhati kemudiannya bersuara..

Dina:Ma! pandainya Abil..dia bagitau mak yang 
dia nak bawak berus gigi pergi sekolah..
Saya:(Tersenyum meleret. Dalam hati ada $$$$ haha)

Saya sendiri tidak pasti jika itu yang dia mahukan. Tapi, minggu lepas memang cikgu sekolahnya minta dibekalkan berus gigi ke sekolah untuk kelas pengurusan diri. Saya sangkakan pesanan itu hanya untuk minggu lepas. Jadi saya sudah keluarkan berus gigi Abil dari begnya minggu ini.

Saya dengan mood gembira hari ini terus hantar anak-anak ke sekolah.  Di sekolah Abil, saya terus bertanya pada cikgunya, betulkah perlu bawak berus gigi lagi minggu ini?

Cikgu:Ya..kena bawak berus gigi sehingga diberitahu.
Saya:Ooo ok.(Saya terus bercerita insiden pagi tadi)
Cikgu:Wahh bagusnya..dia ingat rupanya pesan cikgu.
Saya:(Tersenyum lagi. Dalam hati $$$ bertambah-tambah). Hah tulah, saya pun tak sangka. First time, dia beritahu sendiri..

Terus saya berpesan pada cikgu Abil..

Saya: Lepas ni, kalau ada apa-apa, beritahu saja terus pada Abil.  Saya tahu dia faham walaupun dia tak sampaikan. Nampaknya dia dah mula belajar untuk memberitahu..bagus tu..

Cikgu: Baik puan. Saya akan pesan terus pada Abil. Tapi pada masa yang sama, saya akan sms/ tulis nota pada puan, kalau ada apa-apa pesanan.

Hmm...gembiranya saya. Walaupun 'pesanan' yang disampaikan Abil hanyalah dua patah perkataan, ia satu progress. Saya suka!

Kawan-kawan, hari ini sudah hari Jumaat. 

Selamat berhujung minggu! Take care!

5 comments:

shogun_na said...

seronoknya...tumpang gembira...sampai goosebump naik di kepala... ;) Happy for you...

keen said...

ok, rs gumbira smpi nk nangis..#mokde emo sat!

Siti Noraisikin Binti Mohd Jazuli said...

tersentap...sangat best!!!

syida said...

ina/keen/syikin:

mmg sangat gumbira haha...harap2 ada lagi suprises lepas ni :D

airis aries said...

Salam..happy sokmo la