Dec 24, 2012

Idea bidan terjun (episod 2)


Dah lama tak buat revision dengan Abil. Sepanjang Disember pula, memang sengaja saya 'cutikan' Abil dari sebarang terapi. Ikut perancangan, saya DIY saja sesi terapinya. As expected, virus M melanda. hehe

Hari ini, tiba-tiba mode rajin 'on'. Saya ambil beberapa helai kertas putih dan kertas warna terpakai, gam, gunting dan set pen Sharpie kegemaran saya.


Objektif: Mengenal nama-nama hari dalam seminggu (versi BM dan BI).
Tugasan: Gunting, Suai padankan (matching) dan gam pada template jawapan (kertas putih)



Khusyuk. Buat sendiri. Tanpa Bantuan. 


Dah siap. Bagus!
Bersambung lagi dengan tugasan seterusnya. 


Kalau yang pertama tadi, susunan hari mengikut aturan. Kali ini, saya susun secara rawak.
Nak test samada Abil betul-betul tahu matching atau tidak.


Sekali lagi, berjaya! 
Tapi saya masih belum puas hati.hehe
Tugasan seterusnya..


Matching dengan pen (tiada lagi gunting dan gam).
Sengaja saya tulis dengan pen pelbagai warna (cubaan untuk mengelirukan Abil).


Abil cuba buat.


Hasilnya, memang dia keliru. Confused!
Tengoklah tu. Garisan hitam adalah jawapan Abil.
Garisan merah adalah pembetulan yang saya minta dia lakukan.
Dua saja yang betul, Rabu-Wednesday dan Sabtu-Saturday.
Abil tantrum sewaktu membetulkan jawapan yang salah. 
Tengoklah tu, habis comot kertas jawapan. huhu


Tugasan diteruskan lagi. Misi menghafal nama Hari diteruskan.
Kali ini, saya hanya gunakan pen biru dan merah supaya Abil tidak keliru (macam tadi).


Hanya sedikit peningkatan berbanding yang sebelumnya.
Kali ini, yang betul, Rabu-Wednesday, Sabtu-Saturday dan Isnin-Monday.
Jawapan Abil - pen hitam. Pembetulan - pen hijau.
Sekali lagi, Abil tantrum bila tahu sesetengah jawapannya salah. #Sabo jelah


So, saya teruskan lagi. Isi tempat kosong untuk ejaan Hari (versi BI).


Tekun.


Meningkat lagi. 4 jawapan betul.
Yang salah tu, kena buat pembetulan la kan? hehe


Untuk pembetulan, saya minta Abil tulis sepenuhnya.
Pembetulan--> Rabu, Selasa dan Khamis.
No tantrum. Rileks je buat sampai habis. #Alhamdulillah


Untuk setiap tugasan, ada sesi rehat 5 minit.
Setiap kali sesi rehat, saya berinya Ipad sebagai reward.

Pilih aktiviti yang disukai anak-anak. Abil suka menggunting. 
Oleh itu,saya jadikan aktiviti menggunting sebagai tugasan pertamanya. 

Tempoh sesi bergantung kepada mood dan keadaan anak anda.
Untuk Abil, saya boleh teruskan sesi sehingga sekurang-kurangnya 30-45 minit kerana dia sudah boleh fokus dengan baik (dengan syarat ada sesi rehat 5 minit).

Ok kawan-kawan, terima kasih sudi baca :)

dari facebook

2 comments:

shogun_na said...

Wow...well done abil...

syida said...

mekasih ina..abil ni masih pelan-pelan kayuh. Banyak lagi nak belajar ni.Fuhh :)