Feb 15, 2013

Bila Zarif berkata-kata (episod 5)

Bila Zarif berkata-kata (episod 4)

"Ma, adik jumpa siput!"
Teruja betul Zarif semalam, gara-gara jumpa siput di laman rumah kami.
Seingat saya, ini pertama kali dia tengok siput secara live. haha


Habis dibeleknya siput tu. Saya minta kak Dina ambil garam dan letakkan pada siput tu. Mereka berdua sibuk perhatikan apa yang berlaku.
Of course la siput tu mati lepas kena garam kan?

"Ma, tak berdosa ke 'bunuh' siput?"
Tu dia..killer question ;p
"Siput kan makhluk perosak." Saya jawab sambil tersenyum.

Tak sampai seminit, Zarif jumpa dan ambil seekor lagi siput.
Kebetulan, seharian hujan semalam.
Lepas hujan, memang berduyun-duyun siput keluar agaknya.
Tengoklah tu (di bawah)...


Kali ini, bila saya arahkan supaya siput ini digaramkan, Zarif bantah.

"Tak payahla Ma, kesiannn.." katanya. hehehe
"Adik nak bela siput ni." sambungnya lagi.

"Habis la Ma, adik nak simpan makhluk perosak dalam rumah kita." kak Dina menyampuk.
hahahahaha Saya hanya mampu gelak saja.



"Ma, siput makan apa?" tanya Zarif.
"Daun." saya jawab.

Sekelip mata dia petik beberapa helai daun dan masukkan ke dalam balang kaca.
Atas arahan ayahnya, dia masukkan sedikit air.
Kemudian, ayahnya tutupkan dengan plastik yang ditebuk.
Seronok betul si Zarif dapat bela siput. hehe

Setiap 5-10 minit, dia jenguk cik siput dalam balang.
Pada kebanyakan masa, cik siput duduk bergulung dalam cangkerangnya.

"Ma, adik rasa siput ni rindukan keluarga dia la."
hahahahaha (saya gelak dalam hati)
"Oh ye? Habis tu, nak lepaskan ke?" saya tanya.
"Taklah, esok adik nak cari siput lagi."
hahahaha jadi 'penternak' siput la pulak ;p

Sekian, salam Jumaat! :)

2 comments: