Jun 28, 2014

Komik Sains Adik

 Masih ingat lagi pada entri INI?

Ya, kisah anak bujang kenit saya yang suka membaca.
Ini antara koleksi komik sainsnya.

Sains Adik.
Harganya RM3.50 saja.
Banyak tips-tips, idea, info dan eksplorasi sains dalam komik nipis ni.
Berbaloi beli.

Saya tak baca. Zarif yang suka baca.
Pastu mula la dia bagi saya soalan-soalan teka-teki yang confirm maknya tak tahu nak jawab. haha

"Ma, arang boleh guna untuk apa?"
"errr, sebagai bahan bakar la, untuk hidupkan api."
"Ya betul, lagi?"
"hmmm...entah!"
"Arang boleh hilangkan bau busuk tau, dia bunuh bakteria yang tak baik, boleh bersihkan udara.."

Gituuu ;p

Lalu saya pun tumpang baca info lengkap tentang fungsi arang sebagai penghilang bau ni..

Arang boleh menukar objek yang bersifat asid kepada alkali. Ini kerana arang terdiri daripada 60% alkali yang boleh mengaktifkan dan membersihkan udara dengan membunuh bakteria jahat.
(sumber: Sains Adik No 110)


Tahukah Anda, duit syiling tembaga juga boleh digunakan untuk menghilangkan bau busuk.

So, boleh la letak duit syiling atau sedikit serpihan arang di dalam rak kasut dan peti sejuk untuk menghilangkan bau :)

Kotak plastik tempat simpanan komiknya. Setakat ni, baru ada 10-15naskhah.
Saya rasa by the time umurnya masuk sekolah menengah, dia sudah boleh buka mini library-nya sendiri.



Khusyuk!

Kalau dipanggil, memang tak jawab punya.huhu



repost (dari Instagram)



No comments: