Jun 17, 2014

Powernap?


imej google


Bila sebut powernap, saya teringat pada salah seorang anak buah saya yang tidurnya hanya sekejap-sekejap di waktu siang. Tidur setakat untuk re-caj saja, tak sampai sejam dah bangun semula dan lebih aktif daripada biasa. haha

Anda selalu powernap? Tidur siang yang sekejap, dalam 20 minit gitu? Saya selalu juga, in fact, saya rasa saya 'overdose' powernap.hehe

Kalau ikut sunnah, powernap atau 'qailulah' adalah tidur siang yang sedikit, sebelum masuk waktu zuhur. 

Boleh baca lebih lanjut di sini ---> Kelebihan Sunnah Nabi Tidur Sebelum Zuhur

Dari segi kesihatan, powernap memang ada kelebihannya. Antaranya:
  • Mengurangkan stres
  • Meningkatkan fokus dan produktiviti
  • Meningkatkan daya ingatan
  • Jantung yang lebih sihat
  • Meningkatkan tahap IQ
  • Lebih bertenaga untuk bersenam/riadah di waktu petang
  • Menghilangkan rasa mengantuk
  • Sangat bagus untuk mereka yang kurang tidur di waktu malam
Hah, bagus kan powernap ni? Tapi ingat ye, 20 minit gitu je tidurnya tau!

Boleh baca lebih lanjut di SINI.

Ok. Hari Selasa adalah hari sibuk saya. So, mintak diri dulu :)

Jumpa lagi insyaAllah..





No comments: