Jul 16, 2014

Hmmmm...


imej google


imej google

Waktu tengahari, lokasi; sekolah. 


Zarif berpeluh-peluh sakan, muka merah padam kepanasan sewaktu saya sampai untuk mengambilnya pulang ke rumah.  Memang itu rutinnya setiap hari, sementara tunggu saya tiba, dia akan bermain-main dulu dengan kawan-kawan. Kalau saya sampai lewat 15 minit, 15 minit itulah dia berlari ke sana sini. Kalau saya tiba lewat 30min, selama itu jugalah dia berkejar-kejar dengan kawan-kawannya.  Bagus, sihat. Tapi di bulan Ramadhan, faham-faham ajelah apa yang berlaku selepas episod bersukaria tu..Hmmm...

Saya: "Apasal berpeluh-peluh sangat ni? kan Ma dah pesan, adik puasa, jangan main lari-lari, nanti hausss...."
Zarif: "Alaaa...kawan ajak main, adik main laa...boring kalau tak main.."
Saya: "La...buat la homework ke, apa ke? Duduk je, rehat. Kalau penat berlari, haus..bukannya boleh minum. Awak tu puasa."
Zarif: "Alaaa...mak ni....adik penat, hausss...nak air!"
Saya: "Bukalah kalau nak. Ma tak rugi apa-apa.."
Zarif: "Alaaaaa mak ni...." (dia teruskan puasa, tak sanggup berbuka)
Saya: "Balik rumah nanti terus mandi!. Esok-esok lari lagi 4-5 round, sampai penat." (menyindir)

Esoknya,

Zarif berpeluh-peluh lagi. Lebih penat,letih dan 'pancit' dari hari sebelumnya...Hmmmm...

Zarif: "Maaaa, nak minum.haussss...adik penat."
Saya: "Haa..tanggung sendiri. Mak dah cakap, jangan main sakan sangat."
Zarif: "Semalam Ma yang suruh adik lari 4-5 round, adik pun larilahhh!"

Hmmmmm...(kali ni siapa sindir siapa? huhuhu)

Tidak memahami bahasa kiasan/sindiran adalah salah satu ciri-ciri individu autisme. Oleh sebab itu, bila berinteraksi dengan mereka, kita perlu menggunakan bahasa-bahasa yang ringkas, tidak terlalu meleret-leret, mudah difahami dan paling penting, straight to the point. Ingat, individu autisme berdepan dengan masalah komunikasi dan interaksi sosial. Mereka tidak faham bahasa tubuh (body language) dan memek muka (facial expression).

Anak saya, Zarif, bukan individu autisme.  Saja-saja nak sindir mak semula (pulang paku buah keras) atau lurus bendul sangat ni? Hmmmm :p


18 Days Ramadhan and counting...

No comments: