Sep 25, 2014

Macam-macam fobia

**semua imej adalah dari google



Sembang-sembang dengan Zarif semalam,

"Ma, ma tau tak, Candace tu, ada arachnophobia..."
"Candace?" sambil cuba mengingat dan meneka siapa Candace.

"Ya la, Candace, kakak 'Phineas and Ferb' tu..."
"Oo...budak perempuan tu, ma tauuu..."

"Arachnophobia tu apa?"
"Takut spider la ma..." dengan confident-nya Zarif menjawab.

Dalam kereta, tiba-tiba je masuk cerita Candace dan arachnophobia. Saya 'blur' sekejap, sebelum terbayang wajah Candace yang selalu saya nampak di Disney XD sesekali  menonton dengan anak-anak.

Sebetulnya, saya hanya kenal 'Phineas and Ferb'. Selebihnya, saya buat-buat tahu dan buat-buat faham.  Kadang-kadang, terpaksa juga ambil tahu hal-hal kartun ni, buat topik bersembang dengan anak-anak.

Bila Zarif sebut arachnophobia, saya terpegun juga.  Seingat saya, waktu saya umur 8 tahun, tak kenal pun ada arachnophobia. Nak sebut pun tak reti. Mungkin sebab masa tu, kartun Phineas and Ferb belum ada. haha (alasan)

Bagus juga dia 'pick up' ilmu-ilmu dan info-info sebegini daripada TV, menunjukkan yang dia tidak menonton sambil lewa dan hanya untuk suka-suka.



Gatophobia. Ailurophobia. Felinophobia.
Apa tu?
Jom baca di SINI.





No comments: