Dec 16, 2014

Aktiviti Stimulasi Otak

Aktiviti apakah? Baking. hehe

Untuk pengetahuan, baking mem-baking ni memang bukan 'bidang' saya. Bak kata omputih, not my cup of tea.hehe

Maka dengan itu, bila saya ke kelas baking, saya rasa sel-sel otak semua bekerja keras dan berhempas pulas untuk berhubung antara satu sama lain. haha

Bagaimana dan mengapa saya join baking class ini ? Semuanya kerana adik saya :)

Well, yuran baking class ni bukannya murah. Majoriti peserta pula memang 'kaki' baking, bak kata orang sekarang, otai-otai belaka! Mereka join untuk dapatkan resepi dan teknik-teknik baru, supaya boleh diaplikasikan untuk biz kek mereka.

Saya pula, join untuk suka suki. huahuahua

Entah kenapa, hati saya terbuka untuk berkata 'ya' pada pelawaan adik saya.  Selalunya, kalau bukan 'bidang' saya, memang cukup susah untuk saya berminat menggali ilmunya.

Saya beritahu mak saya, for the first time ever, saya berada di dalam kelas untuk belajar dan saya rasa sangattttttttt kecil dan begitu 'kosong'. Pegang spatula kek pun salah cara, peralatan deko kek pun saya tak kenal. Memang betul-betul zero! ;p

Ok.cukup-cukuplah saya 'membebel'. Jom tengok visual :)




(Gambar di bawah) adik saya, Meem
pastry chef in the making, insyaAllah



Ini yang saya belajar;
Belgian Choc cake & cupcake dan Coconut Lemon Curd cupcake.






Alhamdulillah, selain dapat ilmu baru, dapat bawa balik kek & cupcake juga.




Ada 6 peserta, termasuk saya. Inilah hasil kerja tangan kami :)



Close-up kek yang dihias oleh adik saya :)


(Gambar di bawah) Ini pula hasil 'keras tangan' saya ;p
Memang rasa macam bermimpi
Anak-anak pun tak percaya saya yang buat. hahaha




Untuk yang berminat belajar baking atau menempah kek-kek yang super yummy 
dari puan Jue,
sila jengah fb Aneka Rasa Food
(area KL, Selangor sahaja)

Oh ya, silakan juga menempah dari adik saya, Meem.
Jom beri sokongan pada beliau, sambil-sambil makan kek sodappp.hehe
Kaff Modest Edition


Saya? Baking kan bukan 'bidang' saya.
Cuma, saya bersyukur dengan peluang belajar yang Allah beri pada saya tempohari.
Sekurang-kurangnya baking knowledge saya bukan 'zero' lagi, cuma belum cukup berani untuk menjadi seorang 'hero'. hehe

Anda, bagaimana?






6 comments:

Amri dan Aishah said...

MasyaALLAH...Betul2 nampak sedap... dengan coklatnya...wah...!!teringinnya

FrauMustaffa said...

Mmg syok pegi klas baking!! Must enroll for more classes next year insya Allah :)
Thanx a lot kak, tlg promote KAFF Modest Edition and aneka rasa food <3

syida said...

AIshah, saya dah makan/merasa hampir 3 biji kek belgian choc tu, memang kenyang setahun! alhamdulillah haha

mimah, insyaAllah kalau ada rezeki, boleh saja :)

u r most welcome

Nur Insyirah said...

Berblogwalking Kat sini...Jemput singgah blog kita pulak ea
http://izwawa.blogspot.com

::EIDA:: said...

hasil tgn keras? sedap tu tengok!!!! lapaaaaaaaa

syida said...

nur insyirah, tk singgah :)

eida, mmg sedap pun (haha tk sifu ku pn juliana zaaba, tauke aneka rasa food)..kalo suruh buat sekali lagi (tanpa sifu) ntah jadi ke idak..huhu