Dec 30, 2014

Cerita Superhero

kredit foto: sini

Anak-anak saya terutamanya Zarif, sangat suka menonton cerita-cerita superhero.  Yang animasi, yang bukan animasi, semuanya ditonton.

Boboiboy, X-men, Iron Man, Captain America, Spiderman. Transformers. Big Hero 6. Macam-macam :p

Kemudian, suka pula berangan-angan menjadi seorang superhero. Ada kuasa sakti, ada superpower.  Bila angan-angan mula kelihatan seperti di luar kawalan, saya ingatkan Zarif berkali-kali, "Manusia tak ada superpower macam dalam cerita-cerita TV, movie tu. Tapi Allah bagi manusia otak. Allah bagi akal. Itulah superpower manusia..."

Saya sambung lagi, "Sehebat mana pun manusia, Allah yang lebih hebat. Allah yang PALING hebat. Allah maha hebat..." Dia diam saja, mungkin sedang cuba digest apa yang saya beritahu dia.

Sebenarnya, bukan Zarif saja yang suka berimaginasi menjadi seorang superhero. Saya pun sesekali layan imaginasi juga. (penangan menonton movie hehe)

Berangan itu free. Tak salah asalkan sentiasa sedar diri, berpijak di bumi. hehe

Anyway, sejak kebelakangan ini, saya berpeluang mengenali, membaca dan mengikuti perkembangan individu-individu ini; Maria Zain, Syed Azmi, Raja Shamri dan Muhamad Razeef Che Shamah.

Siapa mereka? Go google. Search di facebook. InsyaAllah jumpa :)

Pada saya, mereka antara 'superhero' yang wujud di kalangan kita. Individu biasa, berjiwa besar, berhati mulia.

Saya tahu ada ramai lagi superhero, superheroin di luar sana.  Buat charity tanpa publisiti,  memberi seikhlas hati, mencari redha Ilahi.

Moga jadi inspirasi untuk kita semua :)

2 comments:

Jari Manis said...

ahakss...besar nya angan2

syida said...

best berangan ni..yg tak best bila kembali ke alam nyata hahaha