Feb 16, 2015

Percuma!

Ok. Apa cerita?
Saya dapat minyak bernilai RM50. Percuma! #alhamdulillah
Seronok. Gembira. Happyyy!

Memang saya sangat gembira hari ini.  Rasa macam nak 'lompat bintang' berkali-kali. haha

Saya memang pengguna minyak petrol BHP. Setiap kali mengisi minyak, memang saya tak pernah lupa untuk swipe e-card saya. Saya dan BHP, tidaklah 100% setia. Kalau minyak sudah minta diisi, saya singgah saja ke mana-mana stesen minyak berdekatan, walaupun ianya bukan BHP. Bagaimanapun, lepas ni, rasanya kena berikrar janji setia dengan BHP. haha


Saya dah lama nampak notis (gambar di atas) sejak beberapa minggu yang lepas. RM5 nilai petrol atau barangan dengan setiap 550ePoints. Tapi, setakat tengok dan baca saja. Nak masuk dalam dan bertanya baki ePoints saya dan menguruskan pertukaran dengan nilai petrol atau barang-barang yang tersenarai, memang saya tak sempat.  Setiap kali isi minyak, terkejar-kejar dek masa.

Kebetulan, selepas zuhur tadi, selesai menghantar Zarif ke sekolah agama, saya ada sedikit masa senggang. Terus saya singgah di stesen BHP, masuk ke dalam dan bertanyakan baki ePoints saya pada cik jurujual yang bertugas. 




"Puan ada baki 5800++ point, cukup untuk tukar dengan petrol RM50." sambil tersenyum.
"Hah? RM50? Tukar point je, tak payah bayar la ni?" Dalam hati saya, "biar betul?!"

"Ya puan, betul la tu. Nak tukar dengan barang pun boleh. Tapi saya syorkan tukar dengan minyaklah." cik jurujual tersenyum lagi, mungkin tengah tahan ketawa tengok muka saya yang separuh blur, separuh excited sebab nak dapat minyak percuma RM50. haha

"Err...saya nak minyaklah!" dengan pantas saya menjawab.



Dengan cekapnya, cik jurujual swipe e-card saya dan keluarkan resit. "Puan nak tukar dengan apa-apa barang tak? ada baki lagi 200++ point ni.." sambil jarinya menunjuk ke arah katalog barang-barang yang tersenarai untuk penebusan. Mata saya terus nampak gambar-gambar air tin Yeo's. hahaha

"Saya nak air cincaulah. Haus ni. Panas!" 
"Puan ambil sendiri ye di sana.." sambil beliau menunjuk ke arah chiller.

Dengan lajunya saya berjalan dan ambil air Yeo's cincau yang diidamkan. hehehe

Selesai urusan di kaunter, saya terus menuju keluar. Sebelum membuka pintu, "Terima kasih ya, lepas ni saya tak isi minyak lain dah kot.." sambil saya senyum sengih pada cik jurujual tadi.

"Terima kasih puan.  Isi minyak BHP jelah, ramai customer yang memang berpuas hati." dia membalas senyuman saya.

Rezeki datang dalam pelbagai bentuk. Hari ini, Allah bagi saya rezeki minyak petrol, air cincau sejuk di kala cuaca panas terik, layanan mesra dari cik kaunter dan 'bahan' untuk entri blog!

Wahh, tengok tu, 4-in 1! Syukur  :)

Be grateful for small things, big things and everything in between. (picturequotes.com)


18 comments:

Dunia Zumal said...

Syoknya dapat minyak free dan air cincau lak yu ^-^

syida said...

DZ, alhamdulillah..mmg syiok hehe..tgh cuaca panas berdenting,dapat tebus point dgn minyak, hati trus jd sejukk..air cincau lak buat penyejuk tekak ;p

Nooriah Abdullah said...

wah tahniah dapat minyak free boleh ronda2 kotaraya kan syida...

Azizah Green Line said...

woww..tahniah kak..rezeki berganda2..jijah pengguna petron..ngee

Puan Kutu said...

Alhamdulillah untung hari ni dpt rezeki 4in1.sy isi minyak petron,boleh tukar dengan minyak juga bila cukup point..

syida said...

knoor,alhamdulillah..bukan setakat ronda2 kotaraya ni...ronda2 balik kg trusss hehe

jiejah, tu la..rezeki..suker3.

PK, alkisahnya petron pun boleh tebus point dgn minyak ya? kna bgtau mak mertua ni, dia pengguna petron :)

Khai♥Rin : anies said...

uiiii best tu.... penuh setangki tu

Mar Mansor said...

untunglahkan bukan minyak je dapat, air cincau sejuk pon dapat

Nurul Shahira said...

Rezeki dalam bentuk yg tak terjangka. Alhamdulillah.:)
Tapi, part yg ikrar janji setia tu klakar. Haha. Nmpknye, sy pun nk kne berjanji setia dgn petron untuk dapat minyak free mcm ni. Hehe:)

syida said...

khairin anies, kalo exora, RM50 tu x cukup setangki dik..tapi xpelah, dapat cover banyak km gak tu hehe

mar mansor, yg benornya tujuan asal nak tebus point dengan air tin aje..tuptup dapat tau cukup point utk dpt minyak free..harusslah cekau dua2 ;p

Shahira, sama2 la kita berjanji setia dengan minyak petrol pilihan memasing ya..janji leh dapat minyak free hehehe

Mummydearie said...

Siapa tak suka benda percuma. Kalau saya, bab-bab kumpul point ni memang ambil berat betul. Hahaha.

Saya penunggu setia Shell tapi mereka langsung tak hiraukan saya. Kalau ada contest, saya tak pernah menang.

Macamana nak menang kalau join pun tidak :)

syida said...

haha MD, bab join contest mmg sy pun x brp nak rajin..tp pernah la juga cuba2 kot ada rezki..tp swipe & tebus point ni mmg senang sangat. i like :)

Jari Manis said...

Alhamdulillaj rezeki..RM50..byk tue..JM guna minyak Shell guna kad bonus link tapi x de apa2 reward pung hhuhu

syida said...

haha apa tggu lg JM, cepat2 bertukar kpd BHP ;p

Aisy Nasiha said...

Wah.. baru tahu pasal kad BHP ni.. menarik la.. tapi sat, kejap nk fikir, kawasan rumah saya ni xda BHP berdekatan.. alahai..rugilah gtu.. kalau buat kad utk sekali sekala guna bolehla..masa twrjumpa je baru isi BHp. Haha.. xmacam si tamak ke pulaknya kami ni?

syida said...

rasanya bole je kalo nak apply ecard ru, walaupun utk guna sekali sekala..petron pun dgrnya bole tebus point dgn minyak..so silalah pilih mana yg mudah utk AN.

MNH SASTERA MELAYU said...

dah la dapat minyak free, dapat pula air cincau percuma. memang untung gilerrr

syida said...

MNH SM, penat beli minyak & kumpul point..mujurlahh ada habuannya..alhamdulillah :)