Dec 3, 2009

Urut?

Minggu ini nampaknya seakan-akan menjadi 'Minggu Sakit Sedunia'. Bermula dengan Abil yang dijangkiti 'stomach flu' lebih kurang tiga hari lepas, semalam adik Zarif dan ayahnya pula yang tak sihat. 


imej google
"Hari Gayung Sedunia". Nak tahu kenapa?? Abil tak suka dibawa ke tandas setiap kali mahu muntah. Saya sediakan pula baldi di sebelah katil, tapi dia masih degil, tak mahu membongkok untuk muntah ke dalam baldi. Jadi, saya dan suami bergilir-gilir menjadi bodyguard Abil sambil memegang gayung. Setiap kali Abil bergerak atau cuba bangun, setiap kali itulah juga kami menjadi bayang-bayang Abil sambil menadah gayung. Abil belum pandai beritahu atau bagi 'signal' apabila terasa nak muntah. Kami kena pandai-pandai sendiri melihat setiap pergerakannya. Nak tergelak pun ada bila teringat balik kisah gayung. Mujurla setakat muntah-muntah sahaja, cirit birit tiada.

Zarif pula nampaknya dah kembali lincah sejak petang tadi. Alhamdulillah, demamnya dah kebah. Saya tak risau lagi. Tinggal suami menunggu giliran untuk sihat. "Sakit ni sebab banyak dosa...." Saya setuju. Sakit itu penghapus dosa. 


Ok.Nak cerita sikit tentang urut. Dah 3 hari saya tak sempat urut Abil sebelum tidur. Sebenarnya, urut adalah aktiviti 'wajib' bagi Abil (seperti yang disyorkan Teacher Eva, Happyland). Sebelum tidur, saya biasanya mengurut anak-anak sambil berbual-bual ringan, berzikir atau mengucapkan dialog-dialog positif pada mereka.Memang bagus kalau dilakukan sentiasa dan berterusan.

Kadang-kadang, kalau saya tak sempat urut mereka sebelum tidur, saya urut semasa mereka mandi. Sambil gosok-gosok badan dengan sabun, sambil usap dan gosok jari jemari pada tubuh anak-anak. Biasanya saya urut ketiga-tiga anak-anak secara bergilir-gilir. Itupun kalau sempat..

Kalau mengikut teori, memang ada teknik dan cara-caranya. Tapi selalunya saya ikut logik saja. Taklah hentam semata-mata. Asasnya perlu ada, yang penting, urut dengan hati yang ikhlas dan penuh kasih sayang.


imej google

Touch is a wonderful way to communicate caring. Massage therapy fulfills our basic human need for safe and nurturing touch. It often produces wonderful results and the effects hold lifelong benefits.

Urut sangat bermanfaat untuk dipraktikkan kepada semua golongan, khususnya bayi dan kanak-kanak. Faedah urut adalah untuk semua, namun penekanan khusus diberikan kepada kanak-kanak istimewa. Kanak-kanak autisme contohnya, sangat tidak gemarkan sentuhan dan pelukan. Urut adalah salah satu cara untuk mendekati anak-anak ini.

Mengikut kajian, anak-anak autisme menunjukkan positive progress selepas sesi massage therapy yang berterusan. Rutin tidur yang lebih panjang dan kurang gangguan, pengurangan stress dan tantrum, sensory improvements dan simptom-simptom autisme lain juga berjaya diminimumkan.

Tak ramai yang tahu bahawa kadar hormon oxytocin di dalam tubuh individu autistik sangat kurang berbanding mereka yang normal. Untuk pengetahuan, hormon oxytocin adalah hormon yang dikaitkan dengan kestabilan emosi dan perasaan kasih sayang. Kehadiran hormon oxytocin yang secukupnya di dalam tubuh manusia akan melahirkan individu yang sihat emosi, sentiasa tenang dan bebas tekanan. Hormon ini pula terhasil semasa, atau selepas tubuh menerima sentuhan atau belaian kasih sayang.


Menurut kajian pada 2007, hormon oxytocin membantu golongan autistik untuk memahami kepentingan speech dalam kehidupan sehari-sehari, selain dapat membantu mengurangkan perlakuan aktiviti yang sering dilakukan secara berulang-ulang (repetitive behaviour), sumber: http://www.liddlekidz.com

Someone with autism really is like you, just more extreme.~Dr Winnie Dunn

3 comments:

ja amran said...

syeedah... wah.. ni first time aku berkunjung.. :D

Anonymous said...

;)

Syahida said...

thanx Ja, jgn lupa singgah lagi.penat aku story mory nih! :-)