Jan 25, 2010

Saya suka HIJAU!















Semalam, masih dalam semangat berkabung, kami sefamili keluar mencari pokok untuk bilik tuisyen saya. Last minute touch-up..hehe

















Kami ke Taman Century. Pokoknya cantik-cantik tapi tuan kedai tidak mesra alam. Bye-bye.

Akhirnya, kami ke nursery yang paling dekat dengan rumah kami.Jumpa juga pokok yang berkenan di hati walaupun tak banyak pilihan sebenarnya. Harga pun ok, boleh tawar-menawar.

















Semua nursery yang kami pergi, penuh dengan pokok-pokok limau. Mesti persediaan untuk Tahun Baru Cina la tu...Sampai di rumah, dengan penuh bersemangatnya, saya terus letakkan dalam bilik tuisyen.

Lepas ni mungkin nak belikan kak Dina sepasu pokok bunga. Sibuk anak dara sorang ni nak jaga pokok bunga. Seronok juga sekali sekala ke nursery tapi kena ready dengan RM-nya..hehe.
















Oh ya, bila pilih pokok untuk hiasan dalaman rumah, pilihlah spesies pokok yang selamat dan tidak beracun. Lebih-lebih lagi kalau ada anak kecil. Tangan-tangan comel tu memang sentiasa nak cubit sana, cubit sana, pegang sana, pegang sini. Kalau tersalah pilih pokok, hilang manfaatnya, bala pulak yang dapat nanti.






















Kelebihan pokok sebagai hiasan dalam bilik/rumah/pejabat;
~ Agen pembersih udara semulajadi
~ Selain cantik, juga dikatakan boleh meredakan stress dan mengelakkan penyakit-penyakit akibat stress (sakit kepala, selsema, kemurungan).
~Menjadikan kita lebih gembira.

Kajian menunjukkan pesakit di hospital yang katilnya berdekatan tingkap yang menghadap taman dan pokok-pokok sembuh lebih cepat berbanding pesakit yang katilnya menghadap dinding kosong.

He who plants a garden, plants happiness.~unknown




4 comments:

YatieJay said...

Kalau org cina percaya sebab ada Fung Shui...tapi kita yang Islam takyah lah percaya sangat.

Masa kita belajar sains ada mengatakan pokok keluarkan oksigen....so secara tak langsung memanglah bagus letak pokok kat dlm rumah. Mana tau anak2 murid Syahida boleh jadik lebih "terang hati" dgn adanya pokok2 tu semua? Heheheee..

Syahida said...

Yatie, yup..setuju,as a muslim, tak bole berpegang pada Feng Shui tapi kalau tahu, menarik gak..hehe.

Plants give oxygen...more oxygen means healthier brain and hopefully brighter students!insyAllah..

maya amir said...

betul tu..sebenonye mmg digalakkan pandang mende2 yg hijau esp bile mata kite letih:)

Syahida said...

maya, letih dah ngadap pc ni, kna tgk yg hijau2 plak la..hehe