Jan 16, 2010

Jom Tidur! Zzz


Sejak masuk sekolah, adik Zarif sangat kuat tidur.Pantang jumpa bantal.Pantang terbaring atas lantai.Pantang duduk bersandar dalam kereta."Adik ngantuk la" pelat-pelat dia berkata.

Hampir setiap kali balik dari sekolah, mesti ZZzzzzzzz. Kadang-kadang saya tahankan juga. Tunggu siap makan malam, mandi dan tukar baju, baru saya benarkan dia tidur. Tapi selalunya, tak boleh tahan, dia mesti dah lena dulu, minima sejam dua. Alhamdulillah, walaupun dah tidur petang, waktu malam dia tak larat nak berjaga. Paling lewat pun jam 10-10.30 malam, mesti dia dah tidur semula sampai pagi.



Mujur la adik bersekolah sesi petang, mula jam 1 tengahari sampai pukul 4 petang. Tiga jam je, tapi penatnya mak aiii.... haha. Dah minum susu pun masih penat juga. Tapi tak apalah, yang penting tidurnya cukup.


Jumaat lepas, adik tertidur dalam kereta waktu ikut saya ambil Abil balik dari sekolah pukul 12 tengahari. Sampai rumah, saya kejut dan goncang-goncang adik tapi pengsan habiss...langsung tak bergerak. At last, saya give up dan biarkan adik tidur. Takpelah, terpaksa ponteng nampaknya hari ni, sebab jam dah pukul 1 tengahari.


Entah macamana, adik terbangun sendiri sebab nak ke tandas. Menangis-nangis sebab mata mengantuk lagi tapi terjaga....saya biarkan aje. Malas nak layan karenah budak baru bangun tidur. Tak lama lepas tu, adik berhenti menangis dan terus mintak dihantar pergi sekolah. Kebetulan memang dah siap pakai uniform. Saya tengok jam dah 1.30. Hmmm, hantar jelah walau dah lewat setengah jam. Budak umur 4 tahun je pun, bukan kuliah kat universiti pun...hehe..

Kagum saya tengok adik bersemangat nak pergi. Cikgu pun tergelak jer bila dengar alasannya lewat ke sekolah :)

Oh ya, saja saya nak berkongsi sedikit tips...


Tips untuk ajar anak-anak tidur awal waktu malam
(untuk anak-anak usia 3-10 tahun)

+ Biarkan mereka aktif di waktu siang, terutamanya waktu petang. Bila badan mereka penat, automatik mereka akan lena awal. Dengan syarat, jangan benarkan mereka tidur siang. Kalau nak juga tidur siang, tidur sekejap saja (tidak lebih 1 jam) di antara jam 1-4 petang.

+Hadkan masa menonton TV. Kalau boleh, cukup la setakat jam 9-9.30 malam. Simpan jer kad Astro tu. Merengek ker, menangis ker, biarkan aje...jangan pula dimarah, dipukul dan sebagainya. Bawa mereka sama-sama ke bilik, kalau perlu lepak-lepak sekejap dengan mereka sambil borak-borak atau bercerita. Sekejap je tau, kalau bukak kisah 1001 malam pun, sambung episod seterusnya untuk esok lusa...hehehe.

Saya pun jarang bacakan buku cerita, sekali dua adalah...hehe...biasanya borak-borak sambil sesi urut mengurut..hehehe.

+Makan malam sebelum maghrib atau sejurus selepas maghrib. Bila perut kenyang, biasanya mata cepat mengantuk. So, kalau makan pukul 7 malam, biasanya jam 8-8.30 mereka dan menguap-nguap. Tapi ada jugak yang masih melompat. Mak ayah kena tegas la kot...awal-awal memang susah. Bila dah biasa dan dijadikan rutin, pasti tak jadi masalah...

+Tutup semua lampu. Ini biasanya saya buat kalau anak-anak hyper semacam dan susah nak tidur. Warning sekali dua taknak dengar jugak...saya hambat dengan rotan (bukan pukul yer, acah-acah jer). Pastu, tutup semua lampu, luar dan dalam bilik. Kalau anak-anak bising gelap sangat, saya buka lampu tidur atau buka lampu tandas jer. Okla kan, boleh sahut kempen jimat tenaga elektrik...selain mesra alam...hehe

Kalau ada tips-tips lain, bolehla kongsi sama-sama :D

A good laugh and a long sleep are the best cures in the doctor's book.
~Irish Proverb





4 comments:

norhamimah said...

bile tgk gambar Jar...rase rindu makin menebal..huhuhu :|

Syahida said...

rindu menebal takpe..jgn BIBIR teBaL...hehehe

keen said...

mot bibir x tebal tp pungkoq tu ye!...kekeke

norhamimah said...

pungkoq tebal pon tebal la.aku terima dengan hati yang redha....ustaz pon sayang jeee :P