Jan 28, 2011

Belajar Meniru

Meniru. Kemahiran penting untuk belajar secara semulajadi.

Anak autisme biasanya kurang atau tiada kemahiran meniru. Berita baiknya ialah kemahiran ini boleh diterapkan dan dilatih.

Sekarang, kemahiran meniru Abil agak baik (berbanding 4-5 tahun dulu). Visual di atas menunjukkan salah satu program untuk melatih anak meniru. Nama program Block Imitation. Selain program ini, ada 1 lagi program untuk menerapkan kemahiran meniru, iaitu Non-Verbal Imitation (meniru pergerakan/perbuatan tanpa suara).

Untuk kedua-dua program ini, Abil menunjukkan prestasi baik. Bila meniru, saya sukakan eye contact yang diberikan. Setiap kali berjaya (walaupun dengan bantuan) akan diberikan reward.

Reward
(ganjaran) adalah faktor motivasi yang sangat kuat dan berkesan. Bila mereka ikut arahan (walaupun terpaksa dan dibantu) anda harus puji. Kalau mereka patuh dengan sukarela, anda MESTI puji lebih lagi. Biar over. Cubalah dan anda akan lihat betapa SUKAnya mereka.


Untuk anak-anak yang tak ada asas meniru, block imitation dimulakan dengan hanya seketul dua blocks sahaja. Letakkan jenis blok yang sama di atas meja. Anda mulakan menyusun dahulu. Kemudian, mereka ikut. Proses ini berterusan dengan dua, tiga, empat atau lima blocks apabila anak semakin mahir pada setiap peringkat.


Selepas pandai meniru pergerakan anda menyusun blocks satu persatu, mereka harus pandai pula menyusun mengikut contoh yang diletakkan di depan mereka (seperti gambar di atas). Peringkat seterusnya ialah meniru susunan blocks daripada gambar (2D). Abil dah pun sampai ke tahap ini (maaf, gambarnya lain kali ye..)



Kenapa perlu pandai meniru?
Semasa belajar di dalam kelas, harus meniru tulisan guru pada papan hitam/putih di depan atau meniru latihan di dalam buku.

Waktu belajar pendidikan Jasmani/bersenam, harus tahu mengikut pergerakan-pergerakan badan oleh instructor di hadapan.


Ketika belajar solat (bagi muslim), mesti pandai mengikut imam di saf hadapan.


Kemahiran verbal (bercakap) dan membaca juga bermula daripada asas meniru.


Untuk meniru, yang penting adalah tumpuan dan fokus penglihatan. Ada anak autisme yang langsung tidak boleh memberi eye contact. Tak mengapa, jangan dipaksa. Tak perlu tarik muka mereka atau menjerit memanggil nama mereka. Hanya mulakan dengan arahan-arahan pendek, seperti "Do This (Buat Ini)" atau "Copy This (Tiru Ini) dan lain-lain arahan yang mudah difahami. Asalkan mereka meniru apa yang diajar, lama kelamaan eye contact akan 'datang sendiri'.


Latihan meniru biasanya dilakukan di meja (tabletime). Abil tak suka main blocks sebenarnya.Tapi selepas belajar Blocks Imitation, saya cuba ajak dia main blocks ketika playtime (secara bebas) dan inilah hasilnya!

'Kejayaan' kecil tapi saya suka hati. Cukup puas hati.



2 comments:

maya amir said...

proud of him.. bravo abil:))

Syahida said...

thank u auntie maya ;)