Mar 13, 2011

Hikayat Zarif BUKAN mahawangsa


Hari ni nak berceloteh pasal adik Zarif. Assistant tak rasmi saya (selain kak Dina) ni sentiasa 'bekerja' tak kira masa, tempat dan suasana (selagi dia tak tidur). Umur pun dah nak masuk 5 tahun, walaupun fizikal nampak macam baru 3 *hehe.

Saya kira Zarif ni sangat bertuah. Banyak perkara yang saya tak sempat buat bersama kak Dina (masa tu, selalu 'kusut' dan kalut dengan Abil), saya buat dengannya. Banyaka benda yang saya buat dengan Abil, saya buat juga dengannya, sebab dia selalu bersama saya (terutama di waktu pagi). Banyak juga beraktiviti dengannya, sebab sekarang saya lebih tahu dan ada lebih banyak alat bantu mengajar (berbanding dulu). Banyak juga perkara yang saya tak dapat buat dengan Abil, saya buat dengannya (mode 'balas dendam' *hehe).

Yang saya suka tentang Zarif ialah, dia selalu bagi saya idea aktiviti untuk saya buat bersama Abil (secara tidak langsung). Jadi, bila saya 'mati' idea, saya selalu perhatikan bagaimana Zarif (mahupun kak Dina) bermain/membuat aktiviti.

Dulu, sebelum Zarif mencecah umur 3 tahun, memang saya rasakan mencabar sungguh membesarkan Abil dan Zarif serentak. Waktu itu, memang saya mahukan seorang adik untuk Abil. Tapi, saya tak sangka pula ia sesukar itu. Alhamdulillah, sekarang baru saya nampak 'hikmahnya'. Perbezaan tiga tahun di antara Abil dan Zarif sebenarnya tak begitu ketara. Dari segi perkembangan, mereka sebenarnya kelihatan sebaya. Kalau ada perbezaan pun, tak banyak.

Si hero kenit ni, sangat suka melibatkan diri dalam semua sesi aktiviti saya bersama Abil, samada di depan atau di belakang 'tabir'. Antara 'kerja' yang dia selalu buat (semasa menemankan saya membuat flash card/lain-lain untuk Abil) ialah projek keras tangan krafnya yang 'macam-macam ada'. Tukang 'perabih' selotape, gam dan kertas ni memang agak kreatif dan produktif. Layan gambar lah ye!



zarif: ini zirafah! zirafah pakai pedang (gambar no.2)

zarif: Ini gambar raksasa....
*macam ulat bulu daaaa...
Harta karun saya yang selalu kena 'gali' oleh Zarif.


*mode 'perasan' Ben10 hehe

Buat homework.
Tips untuk melatih anak mahir menulis, boleh baca sini.

T.A.M.A.T

6 comments:

YatieJay said...

Kreatif sungguh Zarif ya...tak sangka dia boleh 'merekacipta' jam ben10. Mintak zarif buat satu utk naufal, sebab naufal dok mengecek jam ben10 dari dulu tapi saya bolayan (mahal sgt!)...heheeee....

Syahida said...

yatie, lama tak 'nampak' :)
yg dia innovate tu, jam ben10 cap ayam haha...macam2 di tokok tambahnya..jam ben10 ori mmg MAHAL daa...hehe

maya amir said...

zarif umo 5 tahun ek syida? baya airell ek? buleh jadik geng laa ni.. die sekolah kat mana nanti?

Syahida said...

maya, mmg sebaya dua hero ni..x sure lg nak sekolah kt mana...dah kna register ke? sekolah ngan abg daniel buleh? :)

shogun_na said...

wah...zarif boleh la kawan dgn Ammar...ammar pon kecik jgk...Hehehe... Pon minat Ben10..kalau bab2 lawan, serah aje aksi darinya.

Once sweet time, kalau dpt bertemu,tgok mcmana dorang communicate lagi2 si Ammar...

Syahida said...

ina, boboy mmg crazy la ngan ben10 ni. even abil yg nampak mcm buat x kisah dgn ben10 pun, sekali sekala nmpak dia buat aksi pakai jam tu...hehe.

yelah, bila nak tgk bebudak ni kumpul2 kan...jumpa sat2 je :)