May 7, 2011

Bila bermasalah pembelajaran

Autisme adalah sejenis masalah pembelajaran. Hari ni, Autisme bukan topik perbincangan saya. Hari ni, saya nak cerita serba sikit tentang disleksia dan ADHD. Kedua-duanya adalah masalah pembelajaran juga.

Masalah pembelajaran tu apa? Silalah rajinkan diri untuk baca di sini kalau nak tahu lebih lanjut. Dipendekkan cerita, masalah pembelajaran ni ialah apabila seseorang individu itu sukar untuk belajar secara 'konvensional'. Seperti ada masalah 'wiring' pada struktur otak yang menyebabkan individu itu tak dapat/sukar memproses maklumat dengan cepat dan berkesan. Ala-ala ada 'traffic jam' dalam kepala.

Disleksia (Dyslexia) = Developmental Reading Disorder = DRD
ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder = ADD

Sedikit pengetahuan am untuk anda. Tidak ada ilmu yang sia-sia. Siapa tahu, satu hari nanti, mungkin anda akan bertemu dengan individu-individu yang mempunyai DRD/ADD dimana-mana.

Tak ada penyakit yang tak ada ubatnya. Tak ada masalah yang tak ada penyelesaiannya. Jadi, masalah-masalah pembelajaran ini juga ada cara menanganinya.

Oleh kerana saya pun seperti anda, bukan seorang doktor, bukan seorang pakar. Bolehlah baca tentang tips-tips membantu individu disleksia di sini. Untuk panduan bersama individu ADHD pula, silalah klik di sini.

SELAMAT HARI IBU!


2 comments:

Anonymous said...

+ Sheeda, kalau ko dekat sini.. akan ku hantar anak2ku tuisyen bersamamu.. ahakhssss.... + Along +

Norsyahidah said...

haha...doa Long doa..insyAllah makbul! :)