Aug 15, 2011

Gotong-royong di dapur (episod 3)

Nampaknya siri gotong-royong di dapur bersambung lagi. Sempena bulan puasa, memang seronok bergotong-royong di dapur. Seronok juga melihat-lihat gambar makanan di skrin komputer. Maka, seronok jugalah saya menepek berkongsi gambar-gambar menu saya dan famili. Tak ada kamera DSLR, kamera cap ayam pun berguna ya! hehe

Kalau anda nak tahu, saya ni seorang yang 'autistik' apabila ke dapur. Skill memasak saya agak terhad. Tapi skill yang ada, boleh tahan bagus tau haha *ini encik suami yang cakap, bukan saya. Saya juga cukup malas susah mencuba resepi baru. Bila dikelilingi oleh pakar memasak di rumah saya (a.k.a Chef Nas, encik suami dan Chef Romli, pak mertuaku), automatik saya akan jadi 'keras', 'kaku' dan 'lesu' ke dapur. *Segannn daa...

Yang pastinya, sesekali saya ke dapur, kalau kena dengan menunya, memang bertambah-tambah encik suami saya makan. Anak-anak memang peminat no 1 saya, walaupun maknya cuma pandai masak tak lebih dari 10 menu. hehe

Sesi gotong-royong Sabtu lepas, saya masak mee hailam (konon). Saya gantikan mee kuning dengan spageti. Saja suka-suka. Lagi pun, saya sefamili memang lebih gemar spageti berbanding mee kuning. Kalau tak ada rupa mee hailam tu, redhakan sajalah ya. Janji kami kenyang makan. Encik suami pun bertambah-tambah makannya. hehe

Chef Nas pulak, buat kek + puding karamel. Sila lah google resepinya sendiri ya, sebab blog saya bukan blog masakan. hehe. Adik Zarif kata, "Terbaekkkk.." ala-ala Boboi Boy. Saya pun suka. Saya bagi 5 Bintang. hehehe


Gambar bawang goreng pun nak letak jugak. hehe
Kesukaan encik suami ni.
Enak dimakan begitu saja. hehe

Amacam? Chef Nas saya ni memang rajin memasak. I like! hehe


Tahukah anda, individu autisme selalu dikatakan terlalu 'memilih' makanan? Sebenarnya masalah 'cerewet' bab makanan ini, ada kaitannya dengan masalah sensori. Mungkin juga kerana sikap mereka yang terlalu rigid dan sukar mengubah rutin.


Untuk info lanjut, sila klik di bawah:

Fussy Eaters and Autism
Picky Eaters and Autism


6 comments:

shogun_na said...

wow wee....tak tahan statement...nak resepi kena google sendiri....kuang kuang kuang....

looks yummy....ok jgk ek kalau tukar pada spagetti...pernah try mee lidi tak?

Syahida said...

ina, yg sbnrnya kitorang x nyalin resepi. sambil masak, sambil beronline. abis masak, resipin pun ntah kemana..itu psl tak dapat nak tepek kat sini..hehe

mee lidi? tak prnh try pulak...nanti2 leh cari.

Edi said...

bawang goreng tuuu.... kecur air liur!

Syahida said...

edi, u pun suka eh? hehe rangup2 dikunyah. best!

ibuhebat said...

mak ai, terliur tengok spageti hailam akak tu. saya rasa spageti lebih sihat drp mee kuning tu. hehe..

nak jugakkk resepi kek puding caramel tuuu...!

Syahida said...

yati, ntah dari mana cik abe ku dpt resepi kek puding karamel tu. google je, sure dapat insyAllah. ni lain sket dari puding karamel biasa sbb dia separuh kek.

akak pun rasa spageti lebih sihat daripada mee kuning. itu psl jarang ber-mee kuning.