Feb 23, 2012

Senyumlah! (episod 2)

Senyumlah!

Saya suka hari Khamis, itu pasal tajuk entri hari ini pun 'berbau' suka dan gembira. hehe

Ok. kisah ini berlaku malam semalam, semasa kelas bahasa inggeris, darjah 3-5.

Saya: " ok, what is a hairdryer?"

murid A: "Rambut palsu teacher!" (dengan penuh confident)

Saya: "Haishh!!" (separuh menjerit sambil menahan ketawa)

murid B: " Err...kalau gitu, rambut betul!" (dengan lebih confident daripada murid A)

Saya: " hahahahahaha...alat pengering rambutlah!" (tak boleh tahan nak gelak)

Bersama-sama mereka gelak dengan saya. Rasa gembira saya jadi berganda-ganda. Saya harap sambil-sambil ketawa itu, perkataan hairdryer dan maknanya (yang BETUL) 'lekat' dalam kepala mereka.

Begitulah gelagat anak-anak tuisyen saya. Kebanyakan mereka datang ke kelas dengan senyuman. Kadang-kadang dengan mata yang letih dan mengantuk sebab sudah seharian ke sekolah dan beraktiviti. Tapi masih boleh senyum pada saya dan kawan-kawan.

Ada juga yang datang dengan muka muncung. Macam baru lepas kena tonyoh cili pada batang hidung hehe. Kalau tengok muka anak-anak ini, boleh berganda-ganda stres yang sedia ada. Mujurlah spesis muka muncung ini sudah hampir 'pupus'. Masih ada, tapi jarang-jarang saya berjumpa.

Moralnya, jangan 'kedekut' senyum ye tuan-tuan dan puan-puan. Dalam senyuman, ada kuasa magis. Muka jadi 'bercahaya', muka jadi manis. Apalagi, senyumlah!

Oh ya, anak-anak autisme pun pandai senyum tau, walaupun dengan cara dan sebab yang unik dan berbeza. Selebihnya, jangan lupa tambah info dan ilmu di sini.

Jumpa lagi! :D

4 comments:

shogun_na said...

saya pun senyum jgk arini, sbb encik suami baru sampai...dia balik kampung... dan happy bila anak2 happy tgok ayahnya ada di rumah.

Syahida said...

encik suami depan mata, anak2 happy...confirmlah senyum meleret2 hehe

smsaroni said...

senyum itu sedekah.......senyum sokmo!

Syahida said...

encik samsul, ya betol!! hehe