Jul 17, 2012

Happy hour

Nurhan Nabil seorang kanak-kanak autisme. Pada saya, dia dan kanak-kanak lain sama saja. Tak ada bezanya.

Autisme = Tak normal?? Oh tidak sama sekali. Autism is just a label. Tenung & renunglah mana-mana kanak-kanak istimewa sedalam-dalamnya. Percayalah, anda akan lihat kebenaran kata-kata saya.

Saya suka tengok bila Abil berseronok. Secara amnya, memang kanak-kanak Autisme ada 'dunia' mereka sendiri. Jadi, tugas kita sebagai orang yang berada di sekeliling mereka untuk bagi pendedahan yang sewajarnya. Mereka juga boleh connect macam kita. Mereka juga boleh enjoy macam kita.

Bila Abil happy, kegembiraannya terserlah. Very obvious. Sepertinya segala-gala yang berada di sekelilingnya, turut sama happy.

Jom tengok visual-visual ini. Saya rasa tidak boleh berhenti snap gambar melihat aksinya.




Oh ya, mana kakak dan adik?
Don't worry, mereka ada. Ini game pilihan mereka.



Sekian, dilaporkan :)

Saya sudahi entri hari ini, dengan sesuatu yang sangat menarik dari sini.


A FRIEND LIKE ME


Please don't be afraid of me
I want to be your friend.
And if you get to know me
Your rigid thoughts might bend

Thoughts that I am different
From others that you know,
I really am no different
And this I'd like to show

I live and breathe and laugh and cry
I love to play and learn,
I sometimes do things differently
Which can cause some concern

You see, some say I'm special
I guess this much is true,
But if you were to ask me
I'd say you're special too

We're all a little different
No two are just the same,
It's really something wonderful
that way there is no blame

When things don't go just perfectly
And others get confused,
And say things like "poor child"
and other terms they use

It's okay if you look at me
And might not understand,
It's okay if you touch me
And even hold my hand

My life has many obstacles
Much more than you could know,
But that's not what I dwell on
I'm me, that's all, and so...

Please don't be afraid of me
I want you just to see,
How truly great and wonderful
A friend like me can be ♥

By Tracey Porreca

2 comments:

Jaa said...

seronok saya tengok nabil.. saya sedih mengenangkan anak sedara saya sorang kat kampung... kakak n abg ipar saya tak pernah bawa dia pergi terapi walaupun sejak usia 3 tahun.. sekarang dh 7 tahun.. dia tak nak pergi ke tempat yg dia x pernah pergi.. yg ramai org... dah berbuih nasihat kat diorang tapi masih macam tu jugak...

syida said...

Jaa,
Saya tumpang simpati dengan anak sedara awak. Nak latih anak autisme ni, kadang2 kena "hati kering' sikit..bukan apa, utk kebaikan dorang jgk. Lagipun, biasanya, awal2 je kna 'paksa' sikit anak2 ni. almaklumlah, benda baru. Tapi lama-lama insyAllah, semuanya ok.