Mar 12, 2013

Idea bidan terjun (episod 5)

Idea bidan terjun (episod 4)

Idea ni saya cedok daripada buku-buku latihan untuk anak-anak prasekolah.
Menyambungkan dot-dot dengan garisan.

Kemahiran: meniru, fokus, mengasah koordinasi tangan dan mata.
Bahan: hanya kertas dan pen marker.

Saya buat dua set kertas dot-dot. Satu saiz A4 untuk Abil. Saiz separuh A4 pula untuk saya.


Saya sambungkan dot-dot pada set kertas saya (ikut suka).
Kemudian, Abil cuba ikut corak-corak tersebut pada set kertasnya.




Tekun.

Saya buat lapan helaian semuanya.
Pen merah ---> saya.
Pen hijau ---> Abil.

Jom tengok hasilnya!

Helaian pertama: Ada sikit kesilapan ( nampak tak yang saya scribble tu?)
Abil belum betul-betul fokus. Lagipun, dia dah lama tak buat latihan ni.
Mungkin baru nak warm-up.



Seterusnya,














Simple saja latihan ni. Saya suka. Abil pun suka.
Untuk Abil, saya buat 12 dots.
Anda boleh buat ikut level anak masing-masing.

Lepas ni, nak bagi Abil latihan yang lebih mencabar.
Mungkin tambah ke 20-30 dots dengan garisan dan corak yang lebih berbelit-belit. haha

Jumpa lagi! :)



dari google

No comments: