Jun 27, 2014

Cerita adik dan abang



See this picture? (pinjam dari google)

Somehow, bila tengok gambar ni, saya teringat pada Abil dan Zarif. *senyum*

Setiap kali mereka bersalaman, samada selepas solat berjemaah, atau sebelum pergi sekolah, mereka akan melagakan dahi mereka. Kiranya, ala-ala 'dahi cium dahi' la ni (yes, perlakuan ini menggantikan aksi cium tangan ketika bersalaman).

Saya tak pasti samada ia perlakuan 'standard' bagi kanak-kanak autisme. Yang pastinya, Abil memang suka buat begitu dengan kami, sesama ahli keluarga. Bagaimanapun, apabila dengan saya, biasanya saya tetap insist supaya kami saling mencium pipi masing-masing dan bukan berlaga dahi. hehe

Basically, ini memang trademark antara Zarif dan Abil. Berlaga dahi, in a very sweet way. haha

Yang kurang manis tentang aksi ini ialah, kalau di waktu bersalaman itu, mood Abil sedang terganggu, aksi  sweet berlaga dahi itu akan bertukar jadi aksi 'dahi terhantuk'. *adoi*

Sesekali, ini ada berlaku. Biasanya Zarif sudah boleh 'membaca' apa yang bakal berlaku dan mengambil langkah berhati-hati.

---------------------------------------------

Pagi tadi,

"Ma, tadi adik main mesra-mesra dengan abang" Zarif beritahu saya.
Saya diam sambil memikirkan maksud 'mesra-mesra' itu. hehe
"Ooo, adik geletek abang ke?" saya tanya kembali.
"A-ah, ma dengar tak abang ketawa tadi?" Zarif menyoal.
"Ya, dengar..." saya jawab sambil tersenyum.

FYI, sejak kakak bersekolah asrama, hubungan Zarif dan Abil kadang-kadang sejuk, kadang-kadang panas. Yang 'panas' tu ada masanya agak kerap juga sehingga menyebabkan Zarif lebih suka menjauhkan diri dari Abil. Saya pula selaku juri, hakim dan pemerhati, dah pasti susah hati dengan situasi ni.

Sepanjang hari ni, mood Abil agak baik. Happy, ceria, suka hati. Alhamdulillah

Bila dapat peluang main mesra-mesra dengan abangnya, Zarif pun double triple happy :)

Priceless.

imej google




Abil has autism. Abil is different.


Mengajar dan memberi kefahaman pada anak-anak (khususnya kak Dina dan Zarif) tentang perkara ini adakalanya senang, ada masanya mencabar. It is a lifetime learning process. For all of us.

Keyword: Kasih Sayang


Doakan kami :)

Oh ya, Ramadhan hanya tinggal sehari saja lagi. Are you ready?


dari google







No comments: