Jul 14, 2014

Belajar 3 digit

2014, Abil sudah 11 tahun. Oh! banyaknya yang saya perlu 'kejar' bab akademiknya. Sangat banyak!

Abil sudah ada asas membaca, mengira dan menulis. Asas yang agak kuat dan baik, cuma perlu selalu di-polish untuk terus maju dan maju. Masalahnya, usaha maknya ni bermusim.

Anak-anak tipikal yang tiada masalah pembelajaran, boleh dilepaskan belajar sendiri dan hanya perlukan pemantauan minima saja. Belajar dengan cikgu di sekolah sudah memadai dan mereka boleh berdikari membuat latihan sendiri dan belajar dengan cepat, insyaAllah.

Anak autisme seperti Abil, perlukan kaedah pembelajaran yang unik dan sistematik. Sebaiknya, cara mereka belajar banyak menggunakan alat-alat bantu mengajar (ABM). Kalau dapat peralatan yang ala-ala kaedah montessori tu, memang terbaikkk.

Apa pun, tak ada rotan, akar pun berguna. So, saya gunakan saja apa yang ada dan mana yang sempat untuk sesi belajar kami. (Jangan tiru saya, sila jadi ibu yang rajin.huhu)

Ok.Belajar nombor. Abil ada asas pengiraan tambah, tapi belum tahap 'master', masih seorang 'beginner'. Dia kenal nombor 1-100, tak ada masalah insyaAllah. Cuma, bila disuruh sebut nombor satu persatu (mengira), masih belum cekap. Kalau membaca dan menulis nombor, sangat ok.

Anyway, saya sekarang mahu dia teruskan dengan nombor-nombor tiga digit. Kalau boleh, tahun ini, saya mahu dia kenal nombor 1-1000. 




Oleh kerana Abil suka painting, saya beri latihan painting sambil mengira.
Senang je ni. Dia boleh buat sendiri. *thumbs up*




Kadang-kadang, saya suruh dia matching warna dengan nombor. Dia senang keliru. So, saya saja uji dia dengan nombor-nombor yang dihujungnya mempunyai angka yang sama.



Kadang-kadang, saya bagi dia latihan simple macam ni saja. 
Dia suka guna krayon, warnanya terang.
Buat masa sekarang, dia masih belajar mengenal 100-300. 
Macam saya katakan tadi, latihan bertulis dan membaca nombor, dia ok. Lulus.
Tapi kalau disuruh sebut nombor secara lisan, masih belum cekap.


It's ok.
Kita belajar lagi dan lagi, ye Abil :)



imej google




No comments: