Jul 8, 2014

Menunggu Waktu Berbuka

  


Semalam, saya layan Zarif main Bingo. Dah tak mampu nak jawab soalan-soalan dia yang berulang-ulang setiap 5 minit. haishh..

"Sekarang pukul berapa ma?"
"Lama lagi ke ma?"
"Berapa jam lagi boleh makan ma?"
"Boringgg la ma. Adik nak buat apa ma?"

Boleh hilang akal hilang sabar  dibuatnya. Saya ajak dia main Bingo. Sekurang-kurangnya untuk tempoh sejam saya berjaya 'lari' sekejap daripada soalan-soalannya yang tak berkesudahan tu.

Saya tuliskan nombor-nombor (1-25) dalam kotak (seperti gambar di atas). Kemudian, saya terangkan cara bermain. Kami gilir-gilir sebut nombor sehinggalah kesemua huruf-huruf B.I.N.G.O berjaya dipangkah setiap kali kesemua nombor pada satu garisan lurus (melintang, kebawah, ke atas, serong) habis disebut (dipangkah).

Alaa...korang pun sure pernah/selalu main kan?

Hilanglah sekejap rasa bosan tu. Tapi lain plak ceritanya bila main Bingo dengan Zarif ni, asal kalah je, dia sedih. Bila saya dah leading, dia dah mula meleleh air mata. Tak aci la ni... haiiiii laaa anak..






Nak tak nak, terpaksalah saya bagi dia ruang dan peluang untuk menang (kalau jadi champion bukan dapat hadiah pun haha). Tak apalah kan, kasik semangat sket kat dia ;p

Bila dah main, tak nak berhenti la pulak. Maknya dah sakit belakang sebab duduk lama-lama. haha

Kena cari idea lagi untuk aktiviti sementara menunggu waktu berbuka. Ada juga saya terfikir nak buat aktiviti kraf . Mesti best kan? Tapi masing-masing masih mode 'lemau' waktu berpuasa.  So, saya tangguhkan dulu plan untuk buat kraf.

Ok. Sekian dulu untuk cerita pagi ni. Jumpa lagi :)

Jom baca: Mengapa Ramadhan kita tidak berkesan?



No comments: